De nieuwe organisatiestructuur van de gefuseerde ondernemingen BSO en Philips C&P rekent definitief af met de door oprichter Eckart Wintzen zo gekoesterde cellen.
Grootschaliger projecten en bredere kennis maken het onmogelijk de relatief kleine bedrijfseenheden te handhaven. In de plaats komen zogenaamde service-lijnen, die een specialisme opbouwen en onderhouden en die meestal bestaan uit meerdere vestigingen.
Dit meldt de kersverse directeur Nederland, Hans Stellingsma, voorheen werkzaam bij ondermeer Microsoft en KPN. Deze weet te melden dat Origin niet meer alles voor iedereen kan betekenen. Het bedrijf kiest dan ook een aantal specialismen, waarin het internationaal wil uitblinken. Onder die expertises bevinden zich implementaties van grote systemen, desktop- en mainframebeheer en Internet en elektronisch zakendoen.
Alleen grote klanten
Behalve de technische competenties structureert Origin zich zo goed mogelijk naar de geografische locatie van grote klanten. Om die large accounts zo goed mogelijk te bedienen vormt het specifieke teams, die moeten kunnen voldoen aan de wensen van de klant. Op afnemers uit het midden- en kleinbedrijf zit Origin niet langer te wachten, zo meldt Stellingsma.
Als alles volgens plan verloopt moet in het eerste kwartaal van het komende jaar de formele implementatie rond zijn. De directie verwacht dat het geheel – inclusief de cultuurversmelting – niet langer dan achttien maanden in beslag zal nemen.
Enigszins vooruitlopend op de jaarresultaten beweert Stellingsma dat de resultaten van het concern belangrijk hoger zullen uitvallen dan in 1995. Hoewel Origin met een brutomarge van 3 à 4 procent niet tot de uitblinkers in de branche te rekenen is, hoopt de directie de omvang van het concern rond het jaar 2000 verdubbeld te hebben. De groei moet vooral uit het buitenland komen, waar via het relatienetwerk van Philips gehoopt wordt op grote orders.