Wordt het niet tijd om BV Idee nu eindelijk eens op Internet te zetten? In mijn laatste column voor Computable wil ik terugblikken en vooruitkijken.
Zo’n tien jaar geleden ging deze column van start onder de titel ‘De lotgevallen van BV Idee’. Het behandelde ondermeer ideeën waarvoor een gat in markt leek te zijn. Een voorbeeld was een innovatieve toepassing van interne modems voor PC’s, die toen net op de markt waren verschenen. Commerciële exploitatie van dat idee zou bij afwezigheid van de juiste infrastructuur wel eens jaren op zich kunnen laten wachten. Daarom werd de column gaandeweg meer afgestemd op datgene wat Computable voor ogen stond: de behandeling van actuele vraagstukken uit de praktijk van de informatiseringsmanager en adviseur. In bijna honderdtachtig afleveringen passeerden allerlei actuele onderwerpen de revue, zoals de invoering van de Sofi-wet en de daaraan verbonden privacy-aspecten, edi, Internet, Intranet enzovoort. Sommige van deze onderwerpen kwamen ook uitvoerig ter sprake in achtergrondartikelen.
De eerste zeven jaar werd de column geschreven onder het pseudoniem van drs I.D.A. List. De vraagstukken konden daardoor in een neutrale, fictieve omgeving worden geplaatst, maar wel zodanig dat menig lezer daarin zijn eigen situatie kon herkennen. Wat in de praktijk soms uitermate moeizaam verliep, kon in de fictieve BV Idee heel simpel worden opgelost. Een prettige formule, die een jaar of drie geleden werd aangepast omdat de redactie liever mijn werkelijke naam boven de column had staan. Het ‘gat-in-de-markt-idee’ was al bijna uit het oog verloren, toen ruim twee jaar geleden de technische infrastructuur er met het www-concept en Internet plotseling leek te zijn. Dat betekent echter nog geenszins dat een commerciële exploitatie van dit soort ideeën nu wèl mogelijk is. Op de korte termijn ontbreekt daarvoor nog de juiste institutionele infrastructuur zoals wettelijke regelingen voor de privacy-bescherming van privacy en het auteursrecht. Voor commerciële toepassingen is informatie van het Internet nog te gemakkelijk door onbevoegden te kopiëren en te verspreiden. Dat heeft aantrekkelijke kanten, maar weerhoudt menigeen ervan om zijn kennis op Internet te zetten. Het moet makkelijker worden om voor informatie te betalen. Het sociaal-maatschappelijke draagvlak moet eerst nog aanzienlijk groeien. Ondanks de geweldige groeicijfers is de belangstelling voor Internet nog niet veel groter dan veertig jaar geleden de interesse voor de televisie. Kijken bij kennissen is weliswaar leuk, maar het medium wordt voorlopig nog niet als onmisbaar beschouwd. Mogelijk zal zelfs het bedrijfsleven minder gebruik maken van informatie op het Net als het ervoor moet betalen.
Wat dat betreft valt er van de mislukking van Sport 7 nog iets te leren. Misschien moet men eerst ervaring opdoen met lokale laagdrempelige projecten. Een voorbeeld daarvan is de Digitale stad Maarssen, waar BV Idee binnenkort zal worden opgenomen als een virtuele onderneming in de lijst van bedrijven. Een metamorfose dus van de imaginaire organisatie die tien jaar geleden ten behoeve van deze column werd uitgedacht. Hierin kunnen ideeën worden omgezet in concrete plannen die anderen kunnen uitvoeren. Tussen Kerstmis en Nieuwjaar zal BV Idee worden gehuisvest in de Digitale stad Maarssen. In deze virtuele organisatie kunt u als deskundige desgewenst, hoe kan het ook anders, op basis van het client/server-concept deelnemen. BV Idee is te bereiken via www.maarssen.sinet.nl of www.dru.nl/maarssen.