Onderzoeksbureau Datamonitor voorspelt een enorme groei van het aantal Internet- en online-aansluitingen in Westeuropese huizen tussen nu en het jaar 2001. Het werkelijke gebruik van die Internet-toegang zou echter wel eens flink veel lager kunnen liggen, blijkt uit een rapport van concurrent IDC.
Op dit moment bedraagt het aantal huishoudens met een aansluiting slechts 2 procent. Hiervan gebruikt een verrassende 55 procent een online-dienst als bijvoorbeeld Compuserve in plaats van een Internet service provider. De groei van het aantal aansluitingen in de komende jaren wordt volgens Datamonitor voornamelijk veroorzaakt door dalende prijzen voor toegang, de grote toename van het aantal PC’s dat standaard met modem verkocht wordt en de beschikbaarheid van plaatselijke content. De inhoud van het World Wide Web is nu nog hoofdzakelijk Amerikaans van aard.
Duitsland blijft de grootste markt voor Internet. Daar zijn nu 1,1 miljoen huishoudens met Internet-toegang. In 2001 zijn dat er volgens Datamonitor al meer dan 11 miljoen. Engeland blijft de tweede plaats bezet houden en Frankrijk de derde. Datamonitor voorspelt daar aanhoudend scherpe concurrentie door een toevloed van nieuwe aanbieders die gesteund worden door grote telecommunicatie-bedrijven. Nederland staat nu op de vijfde plaats met 144.000 aansluitingen. Een steeds groter aantal mensen gebruikt Internet echter op de werkplek na kantooruren. Daarom kan de groei van het aantal aansluitingen in 1997 stagneren. In 2001 telt Nederland er bijna 2 miljoen, aldus Datamonitor. Het onderzoeksbureau heeft blijkbaar de toezegging van de vier grote kabelmaatschappijen – dat de helft van de Nederlanders toegang heeft in 2000 – niet meegerekend. Het bureau ziet Nederland zijn huidige plek dan ook kwijtraken aan nieuwkomer Spanje. Italië is ook nieuw in de top-vijf van 2001. Samen met België lopen deze landen nu flink achter op de rest van Europa. Dit zal volgens Datamonitor in de komende drie jaar drastisch veranderen.
Gebruik
Het aantal aansluitingen is groter dan het werkelijke gebruik ervan. IDC onderzocht het Europese Internet-gebruik door zowel bedrijven als particulieren tot het jaar 2000. Hun top-vijf aan het eind van 1996 ziet er totaal anders uit dan die van Datamonitor. Plaats een en twee – ingenomen door Duitsland en Engeland – zijn nog gelijk. Frankrijk, bij Datamonitor prominent op drie, komt bij IDC niet voor bij de eerste vijf. Daar komt Nederland op drie, gevolgd door Zweden.
Het totale aantal Internet-gebruikers – zowel bedrijven als particulieren – is volgens IDC 35 miljoen in 2000. Het onderzoeksbureau voorspelt in de eerste maanden van 1997 een dip als gevolg van de frustratie die optreedt door het zoeken in de bergen Internet-pagina’s. In de loop van volgend jaar zullen echter betere gereedschappen op de markt komen om de weg op het web te vinden en zaken te doen. Dan zullen de transacties via het web toenemen zowel in aantal als volume, aldus IDC.