PTT Telecom moet ingrijpend reorganiseren, maar vooralsnog gaan geen arbeidsplaatsen verloren. Zeker zeshonderd werknemers in Den Haag en omstreken, waar het hoofdkantoor gevestigd is, zullen elders in Nederland worden ingezet bij de verkoop. Voor de helft van de 30.000 werknemers heeft de reorganisatie directe gevolgen in de vorm van verandering van werkplek, functie of gewenste mentaliteit.
Door de toenemende concurrentie staan de winstmarges bij het telecommunicatiebedrijf sterk onder druk. Het wil verandering brengen in deze situatie door de kosten te verlagen, klantgerichter te werken en door het aanbieden van aantrekkelijker produkten en diensten waaraan meer te verdienen valt.
Het technisch onderhoud en beheer van het netwerk, nu in handen van de dertien districten van PTT Telecom, zal – om kosten te besparen -voortaan centraal worden geregeld. De districten moeten zich volledig gaan richten op verkoop, levering en het contact met de klant. Onderhoud en beheer van het netwerk is één van de drie divisies waarin het bedrijf wordt opgesplitst. De andere twee zijn de afdeling marketing en verkoop en een divisie voor innovatie. Onder dat laatste bedrijfsonderdeel komen ondermeer twee nieuwe business units: werkplekautomatisering en Internet. Dit worden aparte vennootschappen.
Ook voor de technische afdelingen zullen de gevolgen merkbaar zijn. Deze dienst wordt omgevormd tot een technisch installatiebedrijf dat ook klanten buiten de PTT moet bedienen.
PTT Telecom denkt de operatie in tweeëneenhalf jaar te kunnen afronden. Extra geld is niet beschikbaar. De jaarlijkse investering van twee miljard zal de kosten moeten dekken.
Het bedrijf trekt de komende jaren ook veel geld uit voor de versnelde ontwikkeling van nieuwe netwerken en produkten. In het eerste kwartaal van 1997 begint het met de aanleg van een atm-netwerk dat tussen de 600 en 700 miljoen gulden kost. Het huidige aantal telefooncentrales van 1300 wordt gehalveerd.
Klantgerichtheid wil het bedrijf ondermeer tonen door het aanbieden van telecom-pakketten. Veelbellers kunnen dan bijvoorbeeld kiezen voor een duurder abonnement met lagere kosten per tik dan bij een abonnement voor mensen die weinig telefoneren. Vanaf volgend jaar mei krijgt iedere klant een gratis elektronisch antwoordapparaat. Door het intikken van een sterretjescode kan hij de voicemailbox aan- of uitzetten en afluisteren.
Hoewel PTT Telecom zichzelf beschouwt als expert op het gebied van bijscholing, tonen de vakbonden zich bezorgd over de reorganisatie. Ze vrezen dat veel werknemers niet de juiste eigenschappen en vaardigheden hebben om de rol van verkoper – verkoop is de sector waar door de reorganisatie banen bijkomen – op zich te nemen.