Volgend jaar laten bedrijven hun personeel vooral cursussen volgen op het gebied van spreadsheets en geïntegreerde pakketten (63 procent). Ook zullen veel werknemers een opleiding krijgen in het gebruik van Windows 95. Een conclusie van onderzoeksbureau Nidap.
Nidap enquêteerde 1046 bedrijven met meer dan vijftig medewerkers in de sectoren industrie, (semi)overheid, handel, transport en dienstverlening. De belangrijkste veranderingen op het gebied van automatisering in 1997 werden verwacht van de aanschaf van specifieke software en de verdere integratie van Windows 95. Ten aanzien van het IT-opleidingsbeleid gaf 31 procent van de respondenten aan dat de inkoop van Windows-cursussen volgend jaar de grootste verandering vormt.
Vooral de overheid koopt volgend jaar enthousiast Windows-opleidingen in: 70 procent van de 238 ondervraagde (semi)overheidsinstellingen. In de transport- en communicatiesector worden komend jaar meer dan gemiddeld opleidingen voor telematica en datacommunicatie aangeschaft. De dienstverleners zijn van alle sectoren het meest geïnteresseerd in scholing op het vlak van presentatie-, dtp- en ontwerppakketten. Er is nog wel vraag naar opleiding in Unix – met name in de transportsector (31 procent) – maar nauwelijks nog naar cursussen in Dos (gemiddeld 2 procent) of OS/2 Warp (gemiddeld 3 procent). Eenvijfde van de bedrijven geeft aan volgend jaar Internet-training in te kopen, 11 procent stuurt zijn medewerkers naar een e-mail-cursus.
Bij de keuze voor het opleidingsinstituut geven de prijs en de prijs/kwaliteitsverhouding de doorslag. De respondenten hechten vooral aan een goede afstemming van de cursus op de bedrijfspraktijk, de capaciteit van de trainer en de nazorg. Ongeveer eenderde van de ondervraagden vindt de naamsbekendheid en de reputatie van het instituut van belang. Bijna eenvijfde noemt de locatie als aandachtspunt.
Klachten
In de ogen van de respondenten is er nog flink wat te verbeteren aan de opleidingen. Slechts eenvijfde is tevreden ‘zonder meer’. Een kwart heeft aanmerkingen die betrekking hebben op het luisteren naar de klant, het opmaken van de offerte, de klantvriendelijkheid, nazorg of evaluatie. Een iets groter percentage is van mening dat de cursusinhoud te wensen overlaat. Het gaat dan om klachten over tijdsplanning, tempo en het behandelen van bedrijfsgerichte problemen. Aanmerkingen op de docent, op bijvoorbeeld zijn of haar didactische kwaliteiten of taalgebruik, heeft slechts ongeveer eentiende van de respondenten.
Tenslotte is nog onderzocht in welke dag- en managementbladen de bedrijven advertenties voor opleidingsinstituten tegenkomen. Vooral Management Team wordt vaak genoemd (58 procent), maar meer door ondernemingen met vijftig tot tweehonderd werknemers dan door grotere organisaties. IT-functionarissen werkzaam bij de overheid lezen vooral advertenties in de Volkskrant, net als bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers. Over het geheel genomen worden voornamelijk de advertenties in het NRC-Handelsblad gelezen (39 procent) en het Algemeen Dagblad (eveneens 39 procent).
Manco’s opleidingsinstituten | |
Cursusinhoud | 27,1 procent |
Docent | 11,6 procent |
Instituut | 25,6 procent |
Cursisten | 8 procent |
Cursusmateriaal | 5,6 procent |
Prijs/prestatie | 7,9 procent |
Tevreden zonder meer | 20,5 procent |
Slechts eenvijfde van de bedrijven die hun personeel op cursus sturen zijn ’tevreden zonder meer’. Er zijn met name klachten over de cursusinhoud (tijdsplanning en tempo bijvoorbeeld). Ook is men niet altijd tevreden over de offertes die het instituut maakt, zijn klantvriendelijkheid en de nazorg.