Van alle organisaties is momenteel 42 procent in enige vorm aanwezig op Internet. Van de bedrijven die nu op geen enkele manier op Internet aanwezig zijn, heeft 81 procent plannen om daar in de nabije toekomst verandering in te brengen.
Dit concluderen KPMG en de faculteit bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit. Zij deden een gezamenlijk onderzoek naar het gebruik van Internet bij 166 Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen.
Er bestaan vrij grote verschillen tussen de verschillende onderzochte branches. Vooral financiële instellingen zijn minder dan gemiddeld op Internet aanwezig, waarschijnlijk omdat het betalingsverkeer via het Net momenteel nog te veel onzekerheden vertoont.
Een meerderheid van de bedrijven in alle branches geeft aan dat Internet op dit moment nog niet voldoende mogelijkheden biedt om zaken te doen. Het opvragen van informatie neemt te veel tijd in beslag. Bovendien is het aantal gebruikers nog te klein – slechts 5 procent van de Nederlandse bevolking – en is deze groep te eenzijdig. Nog steeds zijn het voornamelijk goed verdienende mannen tussen de twintig en veertig die er te vinden zijn. Alle branches zijn van mening dat de overzichtelijkheid van het Internet te wensen overlaat alsmede de juridische duidelijkheid. De organisaties die nog niet vertegenwoordigd zijn, zien gebrek aan veiligheid als grootste belemmering.
Internet is een uitstekende manier om mensen te informeren door de combinatie van massacommunicatie en de mogelijkheid om te communiceren met één individu. Dit noemen bedrijven als het grootste voordeel. Ze gebruiken het dan ook voornamelijk voor informatieverstrekking en communicatie. De interesse voor het gebruik van online– beeld en geluid, video-conferencing en virtual reality is opvallend laag bij alle branches.
De inhoud van de website wordt bij de meeste bedrijven verzorgd door een multidisciplinair team. Vooral de marketing-afdeling speelt hierbij een grote rol. Het technisch beheer van de website is meestal in handen van de eigen IT-afdeling. De vormgeving wordt echter bijna overal uitbesteed.
Het initiatief om het Internet op te gaan, komt voornamelijk uit de IT-afdeling en in mindere mate van de marketingafdeling. Het is ook voornamelijk de IT-strategie waarin rekening gehouden wordt met het Net. Binnen de algemene bedrijfs- en marketingstrategieën speelt het een veel kleinere rol. Slechts een kleine meerderheid van de organisaties heeft dan ook een lange-termijnvisie ten aanzien van het Internet.
Directeuren op het Net
Van de Nederlandse directeuren en commissarissen is 59 procent Internet-gebruiker. Dat blijkt uit een onderzoek dat bureau Berenschot hield in opdracht van het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen (NCD). Van de voorzitters van raden van bestuur van grote ondernemingen gebruikt 73 procent zelf Internet, de meesten zowel zakelijk als privé. Commissarissen zijn minder actief op Internet. Slechts 23 procent maakt ervan gebruik en eenderde heeft er zelfs nog nooit van gehoord.
Tussen de verschillende branches bestaan grote verschillen. Van de leidinggevenden in transport en communicatie maakt 91 procent er gebruik van. In de industrie, de non-profit-sector en de bouwwereld is dat slechts 40 procent. Van de respondenten die nog geen aansluiting hebben, verwacht bijna driekwart in de nabije toekomst deze wel te nemen.