"Ondernemingen met activiteiten in Europa kunnen de komende vijf jaar een periode tegemoet zien van concurrentie en verandering die haar weerga in de geschiedenis niet kent; veroorzaakt door veranderende Europese wetten en de toenemende druk van de internationale markt".
Deloitte & Touche Consulting Group stelt dit in een rapport ter viering van de integratie tot één Europees opererend bedrijf. Voorheen werkten de organisatie-adviseurs van Deloitte op nationaal niveau.
"Er zijn wetswijzigingen op komst, zoals de liberalisatie van belangrijke industrieën en de introductie van de gemeenschappelijke munteenheid, die mogelijk een positieve invloed hebben op de concurrentiekracht van de Europese industrie. De negatieve kant van dit verhaal is de onzekerheid over de gevolgen. Dit is slecht voor de zaken en vooral voor de betrouwbaarheid van planningen. Ook bestaat er twijfel of de veranderingen wel ver genoeg gaan en of die snel genoeg plaats vinden om de concurrentiepositie van Europa veilig te stellen."
Dubbele kosten
Het bureau voorspelt op grond van de wijzigingen een aantal gevolgen voor Europese organisaties. "Banken ondergaan grote veranderingen om de transacties te kunnen uitvoeren in de gezamenlijke munteenheid en om het personeel hiervoor op te leiden. Detailhandelsorganisaties verwachten dat de kosten van overschakeling zo’n 34 miljard dollar bedragen, ofwel zo’n 2 procent van de jaaromzet. De plannen om een half jaar lang te werken met twee munteenheden kan deze kosten makkelijk verdubbelen."
Een ander probleem vormt de noodzaak voor bedrijven om zich in iedere lidstaat afzonderlijk te registreren. "Hierdoor krijgen ze te maken met tegenstrijdige wetgevingen. De hiermee gepaard gaande kosten van juridische procedures liggen rond de 30 miljard dollar."
"De grote barrières tot de gezamenlijke markt worden verkleind door deregulatie van belangrijke industrieën, zoals de telecommunicatie, energie en transport."
De liberalisatie van de Europese telecom-markt vanaf 1998 biedt enorme voordelen: de kosten gaan omlaag en de kwaliteit van de dienstverlening omhoog. Ook ontstaat een grotere diversiteit van het aanbod. Efficiënte netwerken maken een maatschappij zonder contant geld mogelijk. Europa is hiermee al erg ver. Toch maken organisaties nog te weinig gebruik van de technologische mogelijkheden, zeker in vergelijking met de Verenigde Staten, zo meent het bureau.
De plannen om rond 1999 een deel van de energiemarkt open te stellen voor internationale concurrentie biedt eveneens grote mogelijkheden. "Op dit moment betalen Europese bedrijven tot 50 procent meer voor hun energie dan Amerikaanse. Hoewel we niet verwachten dat het deels openstellen van de markt direct tot prijsdalingen zal leiden, opent het de weg voor echt vrije concurrentie."
Transportsector
Ook de transportsector krijgt te maken met grote veranderingen. "Het vrijere luchtverkeer heeft al geleid tot belangrijke dalingen van de tarieven en tot de komst van tachtig nieuwe maatschappijen. De integratie van de Europese luchtverkeersleiding moet leiden tot verdere reductie van kosten en verbetering van de service aan de reiziger."
Het treinverkeer in de Europese Gemeenschap is – om te kunnen overleven – door een adviesgroep van de Commissie al gewaarschuwd voor de noodzaak tot fundamentele veranderingen. De scheiding tussen infrastructuur en transportactiviteiten is wat dit betreft al een belangrijke stap in de goede richting, aldus de accountants. Ook de vorming van een aantal vrije routes voor goederenvervoer – vrij van alle gangbare formaliteiten – levert voordelen op voor kostenniveau en concurrentiekracht.