Studenten maken weinig gebruik van computerondersteuning. Bij hun leeropdrachten gebruiken ze zelden computerondersteunende onderwijsprogramma’s (COO) en vrijwel nooit van Internet.
Dat meldt Observant, het blad van de universiteit van Maastricht. Uit een enquête onder 672 studenten geneeskunde en rechten blijkt dat de computer vooral gebruikt wordt als typemachine. Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het Polaris-project, een van de drie Electra-projecten die aan de universiteit Maastricht het gebruik van IT binnen het onderwijs moeten stimuleren. Polaris is vooral gericht op het – via computers – verbeteren van de manier waarop onderwijsgroepen functioneren. In de enquête is de studenten gevraagd hoe ze studeren na het verlaten van hun onderwijsgroep. Volgens Frans Ronteltap, co-projectleider van Polaris, maken de studenten ondermeer zo weinig gebruik van COO-programma’s voor hun studie-opdrachten, omdat veel docenten nauwelijks weten welke programma’s er zijn. Internet is naar zijn mening niet interessant als hulpmiddel bij de studie, omdat het zo "verrekte moeilijk" blijkt om daar de juiste informatie te vinden. YG