Zijn populariteit dankt Internet aan de heersende ontevredenheid met bestaande client/server-oplossingen. De belofte van een goedkoop en wereldwijd netwerk, eenvoudig van opzet en makkelijk in het gebruik, helpt ook een handje. De ‘droomsituatie’ die allerlei leveranciers voorspiegelen, ligt echter nog lang niet binnen handbereik.
Het is niet verrassend dat de Internet-revolutie aangeboden wordt door dezelfde leveranciers die op de markt kwamen met gedistribueerde systemen op basis van PC’s. Het is nu duidelijk dat de organisaties die hieraan geen gehoor gaven en niet aan de slag gingen met client/server, nu beter gepositioneerd zijn om op Internet in te haken", aldus onderzoeksbureau Bloor Research in het nieuwe rapport Internet, Intranet and the Enterprise.
"Het enige verstandige advies dat we op dit moment kunnen geven, is dat organisaties voorzichtig moeten kijken naar de mogelijkheden van Internet-technologie. De markt is nog niet uitgekristalliseerd en de meeste aanbieders kunnen de beloofde produkten nog niet leveren. De richting van ontwikkelingen kan nog ieder moment veranderen."
In het rapport signaleert Bloor Research dat vijf leveranciers een flink stuk verder zijn dan de andere. IBM en Sun, op enige afstand gevolgd door Microsoft, Netscape en Oracle, leiden de markt in Internet-technologie. De bedrijfsstrategieën van deze aanbieders krijgen dan ook veel aandacht in het rapport, dat verder een reeks produkten (ontwikkelomgevingen, servers, besturingssystemen, browsers en netwerkcomputers) op hun merites beoordeeld.
Geen complete oplossing
"De complete Internet-oplossing wordt door geen van de leveranciers aangeboden. Het dichtstbij zijn IBM met zijn sterke filosofie rond netwerken en Sun Microsystems als eigenaar van de programmeertaal Java. Deze twee, tezamen met Microsoft, Netscape en Oracle, hebben een flinke voorsprong weten op te bouwen. Ieder van deze vijf kent eigen specialisaties, maar zijn het niet noodzakelijkerwijs eens over de te volgen weg. Wel is inmiddels duidelijk dat zij de belangrijkste spelers in deze markt zullen worden."
"Microsoft gelooft in proprietary netwerken en probeert het gebruik van Microsoft Network (MSN) en van de eigen browser te stimuleren, terwijl Netscape werkt aan een nieuwe gebruikersinterface, die uiteindelijk de Windows-markt zou kunnen overnemen. Dit is de reden waarom beide bedrijven zo hard met elkaar in de slag gaan. Microsoft wordt verder bedreigd door de opkomst van de netwerkcomputer (NC), waarop Oracle zijn geld gezet heeft. Ook IBM gelooft in dit concept. Oracle hoopt zowel de zakelijke als de consumentenmarkt te veroveren met apparatuur die meer flexibiliteit biedt dan bestaande platformen. IBM lijkt vooral geïnteresseerd in de zakelijke markt."
Het referentiemodel voor de thin client, zoals de NC ook wel genoemd wordt, bundelt de inspanningen van vier van de vijf belangrijkste spelers. Slechts Microsoft conformeert zich niet, om begrijpelijke redenen. Microsoft heeft fundamenteel verschillende inzichten op de ontwikkelingen binnen de Internet-technologie. "Microsoft komt op achterstand te staan als deze opzet lukt."
Internet-produkten op de pijnbank
Minstens zo interessant als de beschouwingen van de Internet-markt door Bloor Research, zijn de evaluaties en vergelijkingen van de leverbare produkten voor het opzetten en onderhouden van een website. Het adviesbureau komt hier tot een aantal opmerkelijke conclusies.
"Op dit moment zijn er maar twee browsers leverbaar die een overweging waard zijn: Internet Explorer van Microsoft en Navigator van Netscape. Microsoft biedt extra functionaliteit door de mogelijkheden van Active X, maar Netscape heeft een marktaandeel van 80 procent. Deze oorlog is dan ook nog onbeslist."
Html-editors, voor het creëren van pagina’s in de webtaal hypertext markup language, acht Bloor langzamerhand verouderd door de komst van nieuwe tools voor het schrijven van deze pagina’s en door de introductie van Java. Toch neemt het aantal aangeboden produkten nog iedere dag toe. "De belangrijkste eigenschap van goede html-editors is een goede ondersteuning bij het controleren van de code. Alle faciliteiten die het ontwikkelproces versnellen, zijn meegenomen."
Andere ontwikkelomgevingen voor Internet zijn vrijwel allemaal afgeleid van bestaande produkten. Ieder gereedschap dat in client/server-omgevingen gebruikt wordt, kan nu of op termijn ook geschikt zijn voor Internet. "In het ideale geval is het slechts zaak andere platforms aan te geven waarop de gebouwde code moet draaien." Bloor ziet dan ook geen enkele reden voor bestaande gebruikers om om te zien naar andere ontwikkelomgevingen.
Voor het koppelen van databases aan de Internet-technologie is op dit moment een groot scala aan produkten in ontwikkeling. "Het beheer van online transacties vormt de start van het commercieel gebruik van Internet. Activiteiten op het gebied van datawarehousing zullen snel volgen. Dit schept de behoefte aan controle over de acties die, eventueel anonieme, gebruikers op afstand kunnen initiëren." Bloor verwacht een grote toekomst voor de, nu nog onbekende, leverancier die dergelijke controlemechanismen kan leveren.
De voor- en nadelen van verschillende softwarepakketten voor het opzetten van een Internet-site (bron: Bloor Research, 1996).
SERVER-SOFTWARE VOOR INTERNET-SITES | ||
Produkt | Voor | Tegen |
Lotus Domino | Functionaliteit van de client Volwassen produkt | Duur |
Microsoft Exchange | Veel faciliteiten Goede integratie met NT | Gecompliceerd produkt Vergt veel beheer Gebonden aan NT |
Sun Joe en Neo | Open architectuur Flexibel Efficiënt | Nog geen grote applicaties Limiet aan server-objecten |
Netscape Suitespot | Samenhangend aanbod Heterogene omgeving | Nog veel ‘in ontwikkeling’ Gebrek aan traditionele c/s-functies |
Oracle Web Request Broker | Integratie bestaande applicaties Hoge betrouwbaarheid | Nog veel ‘in ontwikkeling’ Complexer dan andere produkten |
Het rapport
Het nieuwste rapport van Bloor Research heet ‘Internet, Intranet and the Enterprise’. Het 350 pagina’s tellende boekwerk bespreekt de markt, nieuwe ontwikkelingen en biedt een handleiding voor het zelf opzetten van een website. Hierbij wordt zowel ingegaan op technische aspecten van de keuze van software, beveiliging en functionaliteit als op organisatorische zaken, zoals het registreren van een naam voor de site en het beheren van de informatie. Verder vergelijkt het rapport een veelheid aan produkten, ingedeeld in categorieën als ontwikkelomgevingen, browsers, servers, hardware en databases. Het rapport kost 1250 gulden exclusief btw en is per fax (020 487 5726) te bestellen bij VNU Business Publications.