De direct-marketingorganisatie Dmsa die tal van call centers vertegenwoordigt, staat niet afwijzend tegen het instellen van een gedragscode voor deze instellingen. Het bestuur van deze organisatie wil positief meedenken over de plannen die de FNV Dienstenbond hiervoor heeft ontwikkeld.
Zo blijkt uit een eerste reactie op de voorstellen. De FNV-bond wil graag regels voor het opnemen en meeluisteren met gesprekken. In beginsel is de bond hier niet tegen, zolang het maar een positief doel dient. Banken plegen alle financiële transacties die via de telefoon zijn gedaan, op tape vast te leggen. Mocht de klant later een bepaalde transactie betwisten dan dient de band als bewijsmateriaal. Ook voor het opleiden van nieuwe medewerkers wordt het meeluisteren aanvaardbaar geacht.
Klachten
De bond vindt het verkeerd als bandopnames van gesprekken later tegen medewerkers worden gebruikt, bijvoorbeeld bij ontslagprocedures. Dit soort praktijken wil de dienstenbond uitbannen. Nogal wat klachten komen binnen van medewerkers van bedrijven waar gesprekken worden opgenomen teneinde het personeel te kunnen beoordelen.
Ook de Registratiekamer, die waakt over onze privacy, juicht de komst van behoorlijke regels toe. Zo zou het personeel van tevoren moeten zijn ingelicht als gesprekken worden opgenomen. Meeluisteren kan, maar de werkgever moet wel de noodzaak daartoe aannemelijk maken. Daarnaast dienen opgenomen gesprekken na enige tijd te worden gewist.