De Amerikaanse Internet-provider Compuserve bevestigt het al voorspelde verlies over het tweede fiscale kwartaal. Het totale verlies bedraagt 58 miljoen dollar (63 dollarcent per aandeel).
De nieuwe interface (Compuserve 3.0) kwam met vertraging op de markt en bovendien blijft het aantal leden van Compuserve Interactive op de Amerikaanse markt teruglopen. Deze omstandigheden veroorzaakten een verlies van 24,5 miljoen dollar of 26 dollarcent per aandeel voor bijzondere kosten. Het bedrijf heeft de kosten die gemaakt zijn om abonnees te verwerven gekapitaliseerd en zal deze nu versneld aflossen. Deze aflossing zorgde voor een kostenpost van 28,6 miljoen dollar of 31 dollarcent per aandeel na belasting.
De marketingstrategie wordt drastisch aangepast; het beleid is er nu op gericht om kosten te drukken en de aandacht te verleggen naar zakelijke abonnees. Compuserve zal zijn online-dienst WOW!, die speciaal op het gezin gericht is, dan ook van de markt halen in januari 1997. Dit levert eveneens een grote eenmalige kostenpost op van 4,9 miljoen dollar voor het tweede kwartaal. WOW! is pas zeven maanden geleden geïntroduceerd maar leverde veel minder klanten op dan gehoopt. Compuserve start begin volgend jaar een speciale online-dienst voor professionele klanten: Compuserve for business. Bovendien richt het zich op die delen van de consumentenmarkt die wel winstgevend zijn. Ook in Europa en andere internationale markten – waar de winstmarges relatief hoog zijn – blijft het klanten werven. Het kost Compuserve al een tijd moeite het hoofd boven water te houden. In april van dit jaar verkocht het moederbedrijf, H&R Block, 20 procent van de aandelen aan het publiek. Enkele maanden later ontsloeg Compuserve 150 werknemers (4 procent van het totaal). YG