Automatisering staat bij bedrijven hoog op de lijst van uit te besteden activiteiten. Hieronder vallen het ontwikkelen van software en het beheer en onderhoud van het systeem. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in uitbesteden 1996’ dat is uitgevoerd door adviesbureau Moret Ernst & Young. Aan het onderzoek deden 507 bedrijven mee.
Het meest worden de salaris- en financiële administratie bij derden ondergebracht. Dit gebeurt bij 65 respectievelijk 48 procent van de onderzochte bedrijven en instellingen. Op de derde en vierde plaats staan beheer automatisering en software-ontwikkeling. Deze werkzaamheden worden bij 40,5 respectievelijk 41 procent van de bedrijven uitbesteed. De verschillen tussen bedrijfsleven en overheid zijn wat dit betreft niet groot.
Er zijn ook bedrijven die terugkomen op hun oorspronkelijke besluit taken buiten de deur onder te brengen. Dit geldt voor ruim 20 procent van de ondernemingen die de financiële administratie bij derden in beheer gaven. Op de tweede plaats staat automatisering. 9 Procent van de in het onderzoek betrokken instellingen zegt hiervan terug te zijn gekomen en de automatisering weer zelf te doen.
Het onderzoek van Moret heeft betrekking op verschillende soorten taken die uitbesteed kunnen worden. Een op de tien ondervraagde bedrijven die al aan uitbesteding doet, bevalt dat zo goed dat deze overwegen om in de toekomst nog andere activiteiten uit te besteden. Bij grote bedrijven is de neiging hiertoe groter dan bij kleine, zo blijkt uit het onderzoek.
Ook is nagegaan welke werkzaamheden bedrijven en overheidsinstellingen in de toekomst buiten de deur denken te plaatsen. Ook daar scoort automatisering relatief hoog. Na telemarketing/verkoop (36 procent) verwacht 15 procent van de bedrijven dat automatisering in de nabije toekomst zal worden uitbesteed.
In het onderzoek wordt ook aandacht besteed aan een aantal varianten op uitbesteden, zoals deze in de markt zijn opgekomen. Zo gaat het rapport in op co-sourcing, een kreet die door EDS is uitgevonden om aan te geven dat de deskundigheid met de primaire bedrijfsprocessen aanwezig moet zijn in de dienstverlenende organisatie. Vaak wordt dit gerealiseerd door ook deze functionarissen over te nemen van de uitbestedende organisatie.
Een andere variant is global sourcing. Uitbesteding volgt hierbij de tendens van de internationale economie waarbij arbeid daar wordt verricht waar loonkosten en deskundigheid in een optimale verhouding staan. Als voorbeeld worden in het rapport call centers genoemd. Deze centra hebben lak aan nationale grenzen. Als gevolg van de snelle ontplooiing van de informatie- en communicatietechnologie zal deze vorm van uitbesteden naar supra-nationale instanties snel om zich heen grijpen.
Het rapport gaat kort in op andere aanduidingen voor vergelijkbare verschijnselen. Achtereenvolgens komen aan bod dual sourcing (onder brengen bij twee partijen), main supplier (toeleveranciers regelen het onderling, waarbij er één verantwoording draagt naar de uitbestedende organisatie), strategic sourcing (uitbesteden van strategische activiteiten), main contracting (een bundel van activiteiten wordt bij een derde ondergebracht die dit vervolgens verder uitbesteedt).