IT en het mkb; het blijft tobben, zo hebben nu ook de initiatiefnemers achter het grootschalig opgezette MKB-Net inmiddels aan den lijve ondervonden. 15.000 Abonnees bleek een illusie.
Of het nu gaat over het toepassen van elektronische data-uitwisseling (edi), de introductie van computernetwerken, video-vergaderen, Isdn, of Internet het midden- en kleinbedrijf zal nooit tot de early adopters van nieuwe (informatie-)technologieën behoren.
Op papier zag het er veelbelovend uit. Eén alles omvattende aanbieding om aansluiting te krijgen met de hele sector: een computer, een Isdn-lijn, software en informatie. Leveranciers zagen een gouden kans om de achterstand in technologisch opzicht bij het mkb goed te maken. Het mkb wil echter niet.
Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat deze sector daarmee een primitieve bedrijfssector is. Waarschijnlijk illustreert het eerder goed dat de adaptatie van informatietechnologie een fatsoenlijk organisatorisch kader vereist en mensen die daar voldoende tijd voor vrij kunnen maken. Er is tevens een beter verhaal nodig dan het louter aanbieden van snelle computers, snelle telefoonlijnen en snelle informatieverstrekking.
Het project maakt ook pijnlijk duidelijk dat er een groot gat zit tussen de technologische aspiraties van de koepel MKB-Nederland en de achterban. Aangezien het project nu op een financieel debâcle voor MKB-Nederland dreigt uit te lopen zijn de aandelen MKB-Net in de aanbieding. De koepel heeft zijn nek te ver uitgestoken. KPN en ING, geen onbekenden in het mkb, zullen de branchekoepel wel een handje helpen. MKB-Nederland kan daarmee zijn oude rol weer oppakken: die van belangenbehartiger en niet die van IT-leverancier.