Amsterdam gooit hoge ogen als vestigingsplaats voor call centers. Vooral veel computerbedrijven hebben hier een telefonisch service-centrum.
In Europa staat de hoofdstad op dit gebied aan de top. Haar reputatie is goed. De kwaliteit van het personeel en de taalvaardigheden zijn de voornaamste factoren bij de vestigingsplaats-keuze. Ook de telecommunicatie-faciliteiten spelen een belangrijke rol.
De belangrijkste concurrenten van Amsterdam zijn Dublin en Londen. Dit jaar zullen deze laatste steden al meer dan de helft van de groei naar zich toe trekken.
Dit blijkt uit een onderzoek van KPMG/Bureau voor Economische Argumentatie (BEA) naar de positie van Amsterdam als vestigingsplaats voor call centers. Opdrachtgevers waren PTT Telecom en de gemeente Amsterdam.
Amsterdam telt nu 75 call centers. De verwachting is dat de werkgelegenheid daar volgend jaar met 975 personen zal toenemen. Bovendien zullen extra banen ontstaan door nieuwe vestigingen en uitbreiding van bestaande. Dit laatste hangt echter sterk af van de mate waarin de gemeente Amsterdam en PTT Telecom er in zullen slagen hun positie op dit gebied te behouden dan wel versterken. De concurrentie zowel in eigen land als daarbuiten neemt namelijk toe.
‘Shared service centers’
Call centers gaan een steeds belangrijker rol spelen bij de marketing- en service-activiteiten van een onderneming. Dankzij moderne telecommunicatie- en IT-faciliteiten communiceren de fabrikant en de consument directer. Traditionele distributiekanalen verdwijnen. De marketing van consumentenprodukten gaat kenmerken vertonen van de ‘business-to-business’ markt. Het wordt normaal dat aanbieder en klant rechtstreeks met elkaar in contact staan.
Call centers die zich ontwikkelen in de richting van ‘shared service centers’, zullen een belangrijke rol op dit gebied gaan spelen. Veel van die centra zullen heel Europa bedienen. Dat werkt doelmatiger. Bovendien is het technisch goed mogelijk.
KPMG/BEA onderstreept de noodzaak van een alerte houding van alle betrokken partijen, zoals de gemeente en PTT Telecom. Het gunstige imago van de Amsterdamse arbeidsmarkt kan behouden blijven door toekomstige medewerkers grondig voor te bereiden op de alsmaar hogere eisen. KPMG suggereert een arbeidspool op te zetten van personeel dat talenkennis heeft. Verder wordt aanbevolen extra talencursussen te organiseren voor Nederlanders die zich in een vreemde taal moeten uitdrukken. Tenslotte heeft het ook zin cursussen te geven in computervaardigheden.