Amsterdam gooit hoge ogen als vestigingsplaats voor call centers. Vooral computerbedrijven hebben hier een telefonisch service-centrum. In Europa staat de hoofdstad op dit gebied aan de top.
Haar reputatie is goed. De telecommunicatie-faciliteiten, de kwaliteit van het personeel en de taalvaardigheden zijn de voornaamste factoren bij de vestigingsplaats-keuze. De belangrijkste concurrenten van Amsterdam zijn Dublin en Londen. Dit blijkt uit een onderzoek van KPMG/Bureau voor Economische Argumentatie. Opdrachtgevers waren PTT Telecom en de gemeente Amsterdam.
Amsterdam telt nu 75 call centers. De verwachting is dat de werkgelegenheid daar volgend jaar met 975 personen zal toenemen. Bovendien zullen extra banen ontstaan door nieuwe vestigingen en uitbreiding van bestaande. Het gunstige imago kan behouden blijven door toekomstige medewerkers grondig voor te bereiden op de alsmaar hogere eisen. KPMG suggereert een arbeidspool op te zetten van personeel dat talenkennis heeft. Verder wordt aanbevolen extra talencursussen te organiseren. Tenslotte heeft het zin computercursussen te geven.