Zo snel gaat de technische ontwikkeling in laptop-computers dat een vandaag gekochte machine morgen al weer oud is. Toshiba, marktleider op het gebied van mobiele computers, onderschrijft dit, maar is er zelf ook schuldig aan. Elke vier maanden komt deze Japanse producent met een compleet nieuw gamma aan produkten.
"De vernieuwing gaat momenteel aanzienlijk sneller dan bij desktop-computers", zegt marketingmanager Toshiba Information Systems Benelux Frank Akihary. De trend naar kleiner, compacter en lichter blijft daarbij onverminderd doorgaan. Hij ziet wel in dat dit tempo door veel gebruikers niet meer is bij te houden. "Het komt voor dat het drie à vier maanden duurt voordat de automatiseringsafdeling van een bedrijf alle fiats heeft voor een grote order. Op het moment dat de bestelling definitief de deur uit gaat, kan dan vaak voor dezelfde prijs een ander verbeterd type worden verkregen."
Theoretisch zou het voordelen kunnen hebben deze mobiele computers volledig modulair op te bouwen. Dat wordt ook zoveel mogelijk gedaan. Maar in de praktijk blijkt het niet mogelijk de gehele mobiele computer uit modules samen te stellen. "Alleen met de processor moet je erg oppassen. Je kan niet zomaar een nieuwe processor in een bestaand model zetten. Het gevaar bestaat namelijk dat de warmte-afvoer deze krachtiger processor niet aan kan. Ook de bevestigingstechniek vormt een beletsel. Bovendien geldt ook bij mobiele computers dat het geheel krachtiger is dan de afzonderlijke componenten bij elkaar opgeteld."
Desktop-markt lonkt
Toshiba lonkt ook in Europa naar de desktop-markt. De notebook-markt groeit namelijk niet meer zo hard. Notebooks maken 12 tot 15 procent van de totale markt uit. In de maanden augustus en september steeg het marktaandeel van Toshiba in Nederland naar 45,4 procent. In de eerste helft van dit jaar was het marktaandeel 36,5 procent.
Men acht dit hoge marktaandeel een goede basis om ook andere sectoren te bekijken. Wereldwijd heeft men de ambitieuze doelstelling in het jaar 2001 de derde plaats op hardware-gebied te veroveren.
Eerst is de aanval op de Amerikaanse markt ingezet. In het eerste kwartaal van 1997 komt Europa aan de beurt; te beginnen met Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Akihary verwacht dat volgend jaar september in Nederland de eerste desktop-PC’s zullen verschijnen. Corr.