De nieuwste versie van de analyse-tools Impromptu en Powerplay worden uitgerust met een component op de server. Hiermee moeten complexere analyses op meer gegevens sneller uit te voeren zijn.
Cognos levert sinds 1990 software, waarmee eindgebruikers eenvoudig rapporten kunnen ophalen uit grote databases en analyses kunnen uitvoeren op deze gegevens. Aan de nieuwste versie van deze tools, is voor het eerst een server-component toegevoegd.
De pakketten Impromptu (rapportage) en Powerplay (analyse) zijn uiterst succesvol, getuige de lijst van bestaande gebruikers en de omvang van sommige orders, zoals die van de Belastingdienst vorig jaar. Dit onderdeel van het Ministerie van Financiën gebruikt de produkten ondermeer om onregelmatigheden in het gedrag van de belastingbetaler op te sporen.
Voor Cognos betekenden de produkten een ware ommekeer, vooral in financiële zin. Op het moment van introductie verkeerde de toenmalige leverancier van vierde-generatie talen (Powerhouse) in een deplorabele toestand. De aandelenkoers was onder de 10 dollar gezakt. Inmiddels kan het bedrijf bogen op een koers van rond de 34 dollar en bevindt het zich in de frontlinies van dit marktsegment.
De concurrentie
De voornaamste concurrenten van Cognos zijn het Franse Business Objects en het Amerikaanse Oracle. Business Objects moest begin dit jaar een flinke tegenvaller incasseren toen het de al gepubliceerde kwartaalcijfers naar beneden toe moest bijstellen. Bovendien lijdt de onderneming inmiddels verlies. Oracle introduceerde kortelings een nieuwe versie van Discoverer, een vergelijkbaar pakket waarmee het, gezien de kwaliteit van het produkt, een goede kans op succes maakt.
In tegenstelling tot Oracle richt Cognos zich vrijwel geheel op de verdere ontwikkeling van deze eindgebruiker-tools. Behalve de server-component in de nieuwe versies, zijn beide produkten vergaand met elkaar geïntegreerd. De grafische interface werd geheel aangepast aan Windows 95, met behoud van compatibiliteit aan eerdere versies van dit besturingssysteem.
Vorige versies van Powerplay konden niet meer dan 500.000 gegevens bevatten. De nieuwe versie kan er 2 tot 5 miljoen op de desktop aan, afhankelijk van de aard van de gegevens, en nog eens minimaal 10 miljoen op de server. Bovendien breidde de fabrikant de mogelijkheden uit tot modellering van de bedrijfssituatie en werden er faciliteiten geschapen voor eenvoudiger distributie en gebruik van de software.
Op het web
Om een indruk te krijgen van de mogelijkheden van met name Powerplay, kan een proefversie (10 megabyte) opgehaald worden van de website van Cognos (http://www.cognos.com). Tezamen met deze versie worden de gegevens van de Fortune 500 geleverd, zodat een basis bestaat waarop analyses los te laten zijn.
Het succes van Powerplay en Impromptu bij gebruikers illustreert Nederlands directeur Wytze Rijkmans graag aan de hand van enige kentallen: "Uit eigen onderzoek blijkt dat de gemiddelde gebruiker 10 procent van zijn tijd bezig is met onze produkten. Vergelijk dat eens met de gebruiksgraad van andere softwarepakketten. Bovendien gebruikt 95 procent beide produkten. Bijna altijd komen klanten van het ene produkt terug voor het andere."
Voor de nabije toekomst – volgend jaar – staat de introductie van een nieuw produkt op stapel, dat gericht is op data mining. Dit pakket – nu nog de codenaam TPFKAA, The Product Formerly Known As Analyst, dragend – moet datawarehousing bereikbaar maken voor grote groepen gebruikers. "De prijs van dit produkt komt in de buurt van onze huidige produkten te liggen en wordt daarom veel goedkoper dan bestaande pakketten", aldus Rijkmans. Enkele kenmerken van deze software: voorspellingen op basis van historische gegevens, what-if-analyses, detectie van uitzonderingsgevallen en automatische segmentatie van gegevens, zodat een ‘leek’ kan bepalen welke factoren van invloed zijn op de resultaten en welke juist niet.