DEN HAAG – Dinsdag presenteerde de commissie Committ (Committee on Multi-Media in Teacher Training) haar eindrapport. Hierin vindt onderwijsminister Ritzen een advies over de vraag hoe de informatie- en communicatietechnologie (Ict) het leerproces, met name in de lerarenopleidingen, kan ondersteunen. De commissie stelt een actieprogramma ‘Een sprong naar de toekomst’ voor, waarvoor de komende zeven jaar bijna 190 miljoen gulden nodig is.
De commissie zegt een ‘conceptueel en strategisch kader’ te hebben opgesteld voor lerarenopleidingen, scholen en leraren, dat de basis kan vormen voor het ontwikkelen van plannen om met behulp van Ict de kwaliteit van onderwijzen en leren te verhogen. Het actieprogramma heeft hierbij als doel om zichtbaar te maken hoe Ict nieuwe vormen van onderwijs en leermethoden kan ondersteunen en hoe studenten van de lerarenopleiding zich op die nieuwe leerprocessen kunnen voorbereiden.
Zorg en durf
Committ constateert dat er de komende jaren een spanningsveld zal optreden. Enerzijds zullen de opleidingen leraren moeten afleveren die nog passen binnen de huidige onderwijsvormen- en structuren. Anderzijds zullen zij hun studenten moeten voorbereiden op ‘het onderwijs van de toekomst’. Daarvoor is ‘zorg’ en ‘durf’ nodig: zorg voor de bestaande onderwijspraktijk en durf om de nieuwe inrichting van leerprocessen te verkennen en vorm te geven.
Het actieprogramma dat de commissie voorstelt, bestaat ondermeer uit het oprichten van centra voor onderwijstechnologie en een apart instituut voor experimentele lerarenopleidingen, en het aanleggen van een Educational Information Infrastructure om scholen en instituten voor lerarenopleidingen aan elkaar te koppelen. Voor het totale programma, dat zeven jaar zal duren, is volgens de commissie ruim 190 miljoen gulden nodig.
Internationale commissie
Committ is vorig jaar door Onderwijsminister Ritzen ingesteld om een advies uit te brengen over de rol van multimedia in lerarenopleidingen. De commissie heeft het begrip multimedia uitgebreid tot het brede veld van de informatie- en communicatietechnologie. Van de twaalf commissieleden, kwamen er drie uit Nederland: professor Plomp (voorzitter), dr. Ten Brummelhuis (secretaris) en mr. Oosterling van Microsoft die vooral over de Educational Information Infrastructure heeft geadviseerd. De rest van de leden kwam uit het buitenland. De leden zijn drie keer in een meerdaagse sessie bijeen geweest en hebben een studiereis naar Amerika en Engeland ondernomen. Het resultaat is het Engelstalige eindrapport ‘Teaching and learning for the future’.
Helder verhaal
"Het is een helder en overzichtelijk verhaal, waarvan ik de uitgangspunten onderschrijf", zegt algemeen directeur W.B. Rietvelt van de Hogeschool Holland en bestuurslid van de HBO-Raad. "Het sterke punt van het advies ligt vooral in de opvatting dat niet het ‘onderwijs’, dat wil zeggen een docent-georiënteerd systeem, centraal behoort te staan, maar ‘het leren’, dat wil zeggen een systeem waarin docenten studenten en leerlingen begeleiden bij het verwerven van kennis. Om vernieuwingen in het onderwijs door te voeren, zoals het gebruik van Ict, heb je jonge en nieuwe docenten nodig. Het huidige onderwijssysteem zit echter dicht. Met name vanwege de wachtgeldproblemen vindt er nauwelijks instroom plaats van docenten die een voorbeeldfunctie kunnen gaan vervullen. Ik betwijfel dan ook zeer of de zeven jaar die de commissie als termijn stelt om de vernieuwingen in de lerarenopleiding door te voeren, een haalbare periode is." CZ