UTRECHT – Het is altijd even afwachten: een nieuwe beurs voor een beperkte doelgroep. Hoeveel bezoekers zouden er komen opdagen en wat is de ‘kwaliteit’ van die bezoekers? De standhouders bleken er op voorhand – gesterkt door ervaringen in België – voldoende vertrouwen in te hebben en investeerden fors in hun stands. Ook na afloop van de beurs bleef het enthousiasme gehandhaafd.
De eerste Nederlandse editie van Software Automation trok zo’n 3500 bezoekers. Geen getal om van achterover te vallen, maar toch voldoende om de exposanten het gevoel te geven niet voor niets gekomen te zijn. De ‘kwaliteit’ van de bezoekers – een marketing-term om aan te duiden of er aan hen iets te verdienen valt – lag op voldoende hoog niveau om de investeringen te rechtvaardigen.
"Iedere beurs weer moet je de forse uitgaven verdedigen tegenover de verkoop en de algemene directie", aldus marketing-directeur Morten Hjort van Oracle Nederland. "We investeren hier zo’n twee ton en het is dus zaak voldoende leads te genereren." Oracle was dan ook één van de bedrijven die in Utrecht fors uitgepakt hadden. Om voldoende bezoekers te krijgen, stuurde de database-fabrikant zo’n 18.000 persoonlijke uitnodigingen aan klanten en potentiële relaties.
Uiteraard bezoeken deze invités ook de stands van andere leveranciers, deels concurrenten van Oracle. Dit is één van de redenen waarom de beursorganisator voor iedere bezoeker met uitnodiging een bedrag vergoedt aan het inviterende bedrijf.
Zichtbaar opgelucht
Aan het eind van de eerste dag toont Luc Paeme zich zichtbaar opgelucht. "Het is altijd afwachten. Maar nu we op de eerste dag zo’n 1500 bezoekers mochten begroeten, kan ik van een geslaagde introductie in Nederland spreken." Paeme organiseerde de beurs en is in dienst van De Hallen te Kortrijk. Daar wordt deze tentoonstelling al verscheidene jaren gehouden.
Opvallend is dat beurzen en tentoonstellingen de laatste maanden weer meer zijn dan louter produkt-toonzalen. Het informele aspect – het ontmoeten van mensen in de branche – lijkt meer gewicht te krijgen. Veel directie-leden, die tot voor kort wegens krappe bezettingen nauwelijks tijd hadden een beurs te bezoeken, blijken – nu de zaken weer beter gaan – tijd te kunnen vrijmaken.
Dat de beurs door de aanwezigen niet slechts gezien wordt als een middel om produkten te verkopen, moge blijken uit de gebeurtenissen na beurs, waar de grootste concurrenten vaak gemoedelijk met elkaar overlegden over nieuwe kansen in de markt. Ook werd er veelvuldig bij elkaar geïnformeerd naar carrière-mogelijkheden.
Network News
Op het gebied van het nieuws was er jammer genoeg niet veel te halen op Software Automation. Afgezien van de laatste berichten voor de rubriek ‘Verhuisd’ waren er een aantal bijeenkomsten waarin nieuwe produkten het daglicht zagen. Daarbij ontstond echter de indruk dat de meeste introducties nogal ‘gezocht’ waren en speciaal voor de beurs een tijdje stilgehouden waren. Dat gold niet voor het nieuwe blad Network News van VNU Business Publications. Onder genot van de nodige liters champagne werd dit tweewekelijkse tijdschrift voor innovatieve IT-managers ten doop gehouden. MU