Triple P is het schoolvoorbeeld van een onderneming die zich overeten heeft aan acquisities. Topman Fezi Khalegi Yazdi had bij zijn vorige werkgever HCS kunnen zien hoe het niet moet. HCS bleek een samengeraapt zootje dat met veel gebral beleggers en klanten probeerde te imponeren. De balans werd opgepoetst door amper ontwikkelde software, die zichzelf nog niet bewezen had, alvast voor een behoorlijk bedrag te activeren.
Voortdurend hamerde HCS op de enorme groei. Zo ook Triple P. Nog maar een half jaar geleden zei de in Iran geboren ondernemer binnen drie jaar de grens van 1 miljard gulden omzet te willen passeren. In 1995 was de omzet van Triple P met liefst 105 procent gestegen naar 347,1 miljoen gulden. Een verdrievoudiging van de omzet maakte nieuwe acquisities noodzakelijk. Want de autonome groei zou de komende drie jaar gemiddeld 30 procent bedragen, aldus Khalegi destijds. Hij blijkt ook de groei op eigen benen volledig te hebben overschat.
Strategisch zijn ook verkeerde keuzes gemaakt. In het boekje ‘De 25 Beste Automatiseringsbedrijven om voor te Werken’ waarin Triple P uiteraard niet ontbreekt, zegt Khalegi voor de verdere groei te kijken naar bedrijven die een aardige klantenkring hebben, maar technologisch wat achterlopen. Tot dan toe had Triple P vooral technisch geavanceerde bedrijven overgenomen. Volgens hem had de onderneming inmiddels zoveel kennis in huis dat er andere eisen konden worden gesteld.
Het gevolg is nu dat Triple P met een aantal overgenomen bedrijven zit die snel omzet verliezen. Khalegi doet thans alsof dit niet te voorzien was geweest. Bij de acquisities zijn allerlei activiteiten meegekocht die betrekking hebben op onderhoud aan verouderde systemen. Door de snelle technologische ontwikkelingen zouden die activiteiten veel sneller zijn verdwenen dan was verwacht. Maar gelet op eerdere uitspraken zijn deze achterblijvers bewust overgenomen. Hij heeft domweg omzet ‘gekocht’ om de veel te ambitieuze doelstellingen te halen. De kennis en het professionele management blijken bluf.
Voorheen gaf Khalegi altijd hoog op van de ruimte die het interne ondernemerschap bij Triple P kreeg. De organisatie is zeer decentraal. Hierdoor blijken de lekken in de organisatie veel te laat boven water te zijn gekomen. Triple P staat voor People, Performance en Partnership. De tweede P heeft voorlopig weinig waarde.