AMSTERDAM – Bij een aantal opleidingen aan de Amsterdamse Hogeschool voor Economische Studies (Hes) kan sinds kort gekozen worden voor een differentiatie Management & Informatie (M&I). Toekomstige economische en financiële managers krijgen zo inzicht in de mogelijkheden van IT-toepassingen.
Ton Muns die de opleiding M&I coördineert, zegt dat de Hes met deze differentiatie inspeelt op een duidelijke trend: financiële managers oefenen in toenemende mate een beslissende invloed uit op het IT-beleid en de leverancierskeuze. "Je ziet dat er een verandering in de taakverdeling plaatsvindt, waardoor de positie van de bedrijfskundige informaticus, degene die de brug slaat tussen de gebruikers- en IT-afdelingen, aan het verdwijnen is. Met name de financiële manager stelt zich namens de gebruikersafdelingen op als gesprekspartner van de IT-manager", aldus Muns die constateert dat hbo-instellingen op deze trend verschillend reageren. "Er zijn scholen die menen dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Andere instellingen overwegen om de opleiding Bedrijfskundige Informatica (BI) te integreren in de Hogere Informatica Opleiding (Hio)."
Gevaarlijk
Muns acht het echter een zeer gevaarlijke ontwikkeling dat financiële managers meer invloed krijgen op het IT-beleid, zonder voldoende kennis te hebben van de achterliggende technologie. Hij constateert dat financiële mensen vaak meer belang stellen in de vraag wat automatisering voor de organisatie kan betekenen dan in de vraag hoe het technische proces werkt en wijst in dit verband op een aantal recent verschenen onderzoeksrapporten. Het Engelse onderzoeksbureau Research Database kwam bijvoorbeeld tot de ontdekking dat bijna 85 procent van de financiële managers zich bezighoudt met de beoordeling van de informatiebehoefte van de verschillende afdelingen. Ruim 75 procent is actief betrokken bij het vinden van de juiste automatiseringsoplossing en de evaluatie van alternatieven. De helft van de 450 ondervraagde financiële directeuren zegt een zeer grote invloed te hebben op de keuze van de leverancier.
Terwijl hun betrokkenheid bij de evaluatie en aankoop van IT-systemen groot is, blijkt hun kennis van de technische aspecten gering. Het begrip datawarehouse is bij slechts 41,6 procent bekend, terwijl tweederde van hen weet wat met de term client/server wordt bedoeld. Daarentegen heeft 2,9 procent wel eens van Olap gehoord. De IT-kennis schiet dus schromelijk tekort. Dat kan een gevaar opleveren voor de wijze waarop de IT-strategie wordt vastgesteld en uitgevoerd. Vooral wanneer organisaties ertoe neigen om hun IT-infrastructuur buiten de deur in te kopen, zoals blijkt uit een recente studie van het Engelse bureau Ovum.
Inspelen
Het reguliere beroepsonderwijs moet volgens Muns inspelen op de veranderingen die in het bedrijfsleven plaatsvinden. Ondermeer door meer aandacht te schenken aan IT in studies die opleiden tot (financiële) managementfuncties. Daarom biedt de Hogeschool voor Economische Studies de differentiatie Management & Informatie. Studenten CE, (Commerciële Economie), BV (Bank en Verzekeringen), BE (Bedrijfseconomie), Mer (Management, Economie & Recht), IM (International Management) en EL (Economisch Linguïstisch) besteden 20 procent van hun tijd aan het bestuderen van de mogelijkheden van automatisering. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere informatiemanagement en -analyse, gestructureerd ontwerpen, pakketselectie, technische aspecten, BPR, informatieplanning en projectmanagement. Ook wordt aandacht besteed aan kennistechnologie, multimedia-toepassingen en Sap. Studenten die voor de differentiatie M&I kiezen ontvangen een volwaardig diploma voor hun kernopleiding met daarbij een M&I-certificaat. "Op deze manier zullen toekomstige financiële managers in staat zijn om beter de informatiebehoefte van hun bedrijf te inventariseren en te documenteren in bijvoorbeeld een definitiestudie. Ook kunnen zij IT-afdelingen gerichter aansturen en de uitvoering van de opdrachten beter controleren", meent Muns.
Actief werven
Vorig jaar hebben zo’n 125 studenten, minder dan 10 procent van het totaal, voor de M&I-afstudeervariant gekozen. "Er bestaat bij de studenten veel belangstelling. Maar we hebben nog niet voluit geworven. Voor het nieuwe cursusjaar zullen we het zeker wèl gaan doen. Bovendien wordt het de studenten door de vakgroepen, die beducht zijn voor concurrentie, niet altijd gemakkelijk gemaakt om voor de differentiatie te kiezen", zo verklaart Muns het geringe aantal studenten die de M&I-variant volgen. CZ