Na drie kwartier rijden, inclusief het gebruikelijke kwartiertje oponthoud op de A12, arriveert J. om 08:07 op de zaak. Zij zet haar PC aan, haalt koffie, wimpelt geroutineerd twee collega’s af – druk, druk, druk – en start zoals elke dag eerst Exchange.
Een bericht van W. Met een rood uitroeptekentje, dus het zal wel weer dringend zijn. Of ze bijgaande brochure wil controleren en hem daarna op diskette naar de huisdrukkerij wil sturen. J. slaat de attachment op en handelt snel de rest van haar e-mail af: de agenda voor de eerstvolgende afdelingsvergadering, zeventien flauwekul-berichten en een uitnodiging voor de sportdag.
08:40 J. start Word en bekijkt de brochure, die zoals gewoonlijk wemelt van de spelfouten. Typisch W. Ze verbetert de spelfouten. Nu oppassen: de huisdrukkerij gebruikt Wordperfect. Dus opslaan als een WP-bestand.
09:12 J. kiest de optie ‘Save as’ uit het File-menu. Maar in plaats van het gebruikelijke menuutje gebeurt er niets. ‘Save as’ is ook grijs, niet zwart. Nog eens geprobeerd. Weer niet.
09:45 J. belt de helpdesk. Ze legt het probleem uit. De helpdesk-medewerker luistert geduldig en zegt het probleem uit te zullen zoeken. Het blijft stil.
10:05 J. belt de helpdesk. Ze krijgt een andere medewerker aan de lijn. J. legt uit wat er aan de hand is. Ook deze helpdesk-medewerker luistert geduldig. Na tien minuten belt hij terug. Heeft J. wel echt ‘Save as’ geselecteerd? J. antwoordt van wel. De helpdesk-medewerker belooft het uit te zoeken.
10:20 J. informeert eens bij haar collega W. Die heeft ook wel eens zo’n probleem gehad en suggereert dat J. misschien last heeft van het payload-virus.
10:30 J. belt opnieuw de helpdesk. Ze krijgt een andere helpdesk-medewerker aan de lijn, die meldt dat de vorige twee koffiepauze hebben. J. legt het probleem uit. De helpdesk-medewerker luistert geduldig. Hij heeft nog nooit van het payload-virus gehoord, maar belooft wel een en ander uit te zoeken.
11:15 J. krijgt persoonlijk bezoek van een nieuwe helpdesk-medewerker die klaagt dat het de laatste tijd wel erg druk is. De helpdesk-medewerker neemt plaats achter de PC van J. en roept na tien seconden triomfantelijk: "Je hebt het concept-virus, hoor! Dacht ik het niet!" De helpdesk-medewerker legt uit: "Het concept-virus is een virus dat alleen in Word-files zit en dus niet door de gewone virusscanner ontdekt wordt, vandaar." Gelukkig heeft de helpdesk er een programmaatje voor. De helpdesk-medewerker vertrekt. De telefoon gaat.
11:40 Terwijl J. aan het bellen is, komt de helpdesk-medewerker terug met een diskette. De helpdesk-medewerker gooit de diskette samen met een velletje papier en een guitige knipoog op het bureau van J. J. glimlacht flauw terug.
12:00 J. gaat lunchen met W. en De B. Het virus komt ter sprake. W. knipoogt naar J.: "Dat krijg je van die wisselende contacten, meisje!" De B. buldert van het lachen. J. kijkt hem koeltjes aan.
12:30 J. neemt de diskette van de helpdesk, leest de instructie en start het antivirus-programmaatje. Er gebeurt van alles op J.’s beeldscherm. Het laatste dat ze ziet is een foutmelding. J. start Word weer. ‘Save as’ werkt nog steeds niet.
12:40 J. belt de helpdesk. Daar wordt niet opgenomen. Aan het lunchen? J. blijft bellen.
13:00 J. krijgt de eerste helpdesk-medewerker weer aan de lijn. Die vraagt wat het probleem ook al weer was. J. legt uit. De helpdesk-medewerker luistert geduldig. "O, het concept-virus! Daar hebben wij een ander programmaatje voor, heb je dat nog niet? Dat hebben we via e-mail verspreid!" J. zegt het programmaatje nooit gekregen te hebben. "Klopt," zegt de helpdesk-medewerker, "er raken de laatste tijd wel eens mailtjes kwijt. Maar ik zal het nog eens opsturen, of weet je wat, ik breng het wel even langs."
13:30 De helpdesk-medewerker stapt binnen met een diskette. "Goejesmojges deze mojge", knipoogt hij. Of J. vanavond iets te doen heeft? J. zucht. Ze laadt de diskette en start het nieuwe antivirus-programmaatje. Dat blijkt nog te werken ook. De helpdesk-medewerker vertrekt.
13:40 ‘Save as’ werkt weer. J. stuurt de brochure in WP-formaat naar de drukker.
15:00 J. vertelt het verhaal bij de koffie aan Van Z. Die grinnikt meewarig. Hij heeft vorige week precies hetzelfde meegemaakt.
Maar dan zonder knipoog.