DEN HAAG – IT-bedrijven blijken gemiddeld 25.000 gulden te investeren in het om- of bijscholen van pas afgestudeerden die bij hen in dienst komen. Dat blijkt uit een enquête die de branche-organisatie Fenit onder haar leden heeft gehouden. Om de kloof tussen bedrijfsleven en onderwijsinstellingen te overbruggen heeft Fenit een aantal actiepunten geformuleerd.
Fenit heeft onderzoek gedaan naar de instroom van nieuw personeel onder haar leden. 20 Procent van de ongeveer tweehonderd bedrijven die lid zijn van de branche-organisatie stuurde de enquêteformulieren terug.
Forse investeringen
Uit het onderzoek blijkt dat negen van de tien IT-bedrijven investeren in een opleidingsprogramma voor nieuw instromende hbo-ers en academici. De kosten die zij daarvoor maken, liggen gemiddeld rond de 25.000 gulden per kandidaat. De ene helft wordt besteed aan directe opleidingskosten. De andere helft aan loonkosten. De uiteindelijke investering ligt nog enkele duizenden guldens hoger, wanneer rekening wordt gehouden met de gemiste omzet als gevolg van het aantal verloren mensdagen. De meeste ondernemingen noteren een opleidingsperiode van twee tot zes maanden en verliezen daarmee tussen de veertig en honderd mensdagen.
De opleidingen die de instromers volgen, hebben betrekking op bedrijfsspecifieke IT-kennis en het bijbrengen van commerciële en communicatieve vaardigheden. ‘Training on the job’ is een belangrijk instrument. Voor de toekomst zien de Fenit-leden een groeiende behoefte aan bedrijfskundige informatici en IT-architecten. De vraag naar specialisten zal, zo is de verwachting, iets afnemen. Een andere trend die wordt gesignaleerd, is een integratie tussen de diverse IT-functies. Daarmee zal de veelheid aan IT-functieprofielen verminderen.
Vliegwielplatform
Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek heeft Fenit binnen de commissie Onderwijs & Opleiding een aantal zogeheten actieclusters, ofwel subcommissies, geformeerd. Deze gaan ondermeer IT-trends analyseren en een inventarisatie maken van de kennisbehoefte bij de IT-bedrijven. Dit moet resulteren in het formuleren van een aantal ‘IT-kernprofielen’ die opleidingsinstituten kunnen gebruiken bij het samenstellen van de lesprogramma’s. Verder is Fenit van plan met een ‘vliegwielplatform’ voor bedrijfsleven, onderwijsinstellingen, koepelorganisaties, overheid en andere belangstellenden, het opleidingsprogramma van verschillende studierichtingen meer in overeenstemming te brengen met de eerder genoemde IT-kernprofielen. CZ