AMSTERDAM – Voormalig directeur van Racal-Datacom Jan de Gier heeft een nieuwe onderneming opgestart die netwerken voor kleine en middelgrote bedrijven moet beheren. Hij denkt dat in het midden- en kleinbedrijf een enorme markt voor ‘outsourcing’ braak ligt. Zijn Exa Communications (Exacomm) werkt daarbij volgens de franchise-formule.
Franchisenemers kunnen in hun regio netwerken voor derden gaan beheren. De Gier denkt zo de oplossing te hebben gevonden voor het nijpende gebrek aan goede netwerkbeheerders. Hij hoopt jonge technici aan zijn organisatie te kunnen binden door hen via deze aanpak eigen baas te maken. Betrokken franchisenemers verdienen in het begin misschien wat minder, maar kunnen meeprofiteren van de groei van de organisatie.
Dankzij nieuwe technieken kunnen bedrijfsnetwerken gemakkelijk van afstand worden beheerd. Exacomm werkt met helpdesk-software van Peregrine Systems, die geschikt is voor ‘client/server netwerken’.
De software verstrekt voortdurend gegevens over de status van de aangesloten netwerken. Dit maakt het mogelijk meer als servicedesk te fungeren, die gebruikers tijdig waarschuwt als er iets mis gaat. Er vindt een evolutie plaats van een simpele helpdesk voor het blussen van brandjes naar een service-desk, die anticipeert op onvolkomenheden. Het geeft echter niet alleen inzicht in de status en het gedrag van de apparatuur en de software, maar houdt ook de kosten bij.
Exacomm wil daarbij uitgroeien tot een soort kenniscentrum. Het is de bedoeling een uitgebreid databestand op te bouwen van bepaalde fouten. Hiermee kunnen sneller analyses worden gemaakt en correcties worden uitgevoerd.
Anders dan EDS dat zich op grote klanten richt, wil Exacomm vooral het midden- en kleinbedrijf bedienen. De meeste bedrijven uit deze groep hebben geen eigen systeembeheerder of iemand die het netwerk in de gaten houdt. 80 Tot 85 procent van de bedrijven die werken met gedistribueerde computer-netwerken, doen dat zonder een netwerkbeheer-toepassing.
Studies wijzen uit dat slechts 20 procent van de kosten betrekking heeft op de aanschaf van apparatuur en software. Het onderhoud van netwerken kost echter handenvol geld. Ruwweg viervijfde van de kosten gaat daar aan op. Volgens De Gier zijn hier kostenreducties van zo’n 30 procent mogelijk.
Of Exacomm er in slaagt op deze markt door te breken hangt vooral af van het vertrouwen dat de nieuwe onderneming weet te verkrijgen. Door samen te gaan met de Pas-Groep is een organisatie ontstaan van vijftien specialisten. De kernactiviteiten zijn helpdesk-automatisering, consultancy, netwerkbeheer en ‘remote-access’ oplossingen. Het eveneens onlangs opgerichte Internoc, dat een meer internationaal werkende organisatie nastreeft, heeft al samenwerking met Exacomm gezocht, maar De Gier houdt voorlopig de boot af. Corr.