Als geen ander weet Netscape dat het een ‘one product company’ is, met alle risico’s vandien. Om te vluchten uit het benauwde hoekje van de browers, waar het bedrijf zich zo succesvol heeft genesteld, kiest Netscape voor de vlucht voorwaarts. Codewoorden zijn daarbij Microsoft, Lotus en Big Accounts; en heel zacht op de achtergrond wordt nog wel eens Groupwise gefluisterd.
Het is een fundamentele grensoverschrijding. Afgelopen week kondigde het bedrijf een serie produkten aan die Lotus Notes naar de kroon moet steken. Als geen ander weet Lotus dat je voor het aan de man brengen van een ingewikkeld pakket als Notes de steun van grote consultancy-organisaties niet kunt missen. Z�j moeten de inhoudelijke boodschap overbrengen. Z�j moeten vertellen welk organisatieconcept met Lotus ondersteund kan worden.
Netscape tuigt op dit moment het relatienetwerk op dat de grote klanten met het goede automatiseringsnieuws van Netscape moet bestoken. Die boodschap is eenvoudig: ‘wij kunnen alles beter en vooral goedkoper’. Dat laatste valt nog wel uit te rekenen en zal ongetwijfeld tot interessante kennismakingsgesprekken aanleiding geven. Grote vraag is of bedrijven en instellingen vervolgens bereid zijn hun organisatiemodel toe te snijden op een pakket van een nieuwkomer in deze markt.
De eerste klanten die helemaal gaan voor de Netscape-aanpak van Internet-groupware, komen jammer genoeg niet uit onverdachte hoek. Het zijn stuk voor stuk telefoonmaatschappijen die de loftrompet over Netscape steken. Logisch: aangezien de Netscape-oplossing voor elke zucht een telefoonlijn open zet.
Het zijn dus grote serieuze gebruikers die Netscape nodig heeft om met overtuiging het imago van browser-leverancier van zich af te werpen.