AMSTERDAM – De komende vier à vijf jaar investeren de Nederlandse Spoorwegen en British Telecom (BT) samen een miljard gulden in een tweede telefoonnet in Nederland. Telfort, zoals de nieuwe onderneming gedoopt is, mikt op een omzet van 1,5 tot 2 miljard gulden en een marktaandeel van 10 tot 50 procent, te bereiken in tien jaar.
De NS hebben hun inmiddels duizend kilometer lange glasvezelverbindingen langs de spoorlijnen ingebracht; BT hevelt zijn Nederlandse organisatie naar Telfort over. Daardoor beschikt de kersverse organisatie nu al over 250 werknemers, een jaaromzet van 150 miljoen gulden en een aantal klanten met klinkende namen als Shell, Philips, Unilever, ING en ABN Amro.
Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat beslist binnen de komende drie maanden over de toewijzing van twee licenties voor de aanleg en exploitatie van een vast telecommunicatie-netwerk. Andere kandidaten zijn Enertel, het telecombedrijf van energie- en kabelbedrijven, en Global One (een samenwerkingsverband van Deutsche Telekom, France Télécom en het Amerikaanse Sprint). Laatstgenoemde mededinger wil overigens geen nieuwe infrastructuur aanleggen maar capaciteit huren. Als Telfort geen licentie krijgt, is er nog een ‘alternatief businessplan’ maar lopen de plannen in ieder geval forse vertraging op. Koos van der Meulen, de algemeen directeur van de nieuwe onderneming, noemt de kans dat Telfort achter het net vist echter ’theoretisch’. "Vanwege de reputatie van de moederbedrijven zijn we een partij om serieus rekening mee te houden".
De capaciteit van het glasvezelnetwerk van de NS zal verdubbeld worden maar dat vergt wel tijd. "We kunnen niet vanaf dag één overal landelijk aanwezig zijn. We zijn afhankelijk van een interconnectregeling, een koppeling met KPN die een aanvaardbare prijsstelling krijgt." De Telfort-directeur constateert dat KPN hier geen haast mee maakt. "Minister Jorritsma is erg actief maar nog niet alles is geregeld." Hij wijst op de situatie in Engeland waar het voormalige staatsbedrijf BT 2 pence (ongeveer een stuiver) per minuut incasseert voor het doorgeven van telefoontjes van concurrenten. Dit is een voorbeeld van de ‘asymmetrische regelgeving’ die het nieuwkomers op de telecommarkt iets makkelijker moet maken. Ook voor ‘nummerportabiliteit’ moet Telfort aankloppen bij de PTT. Dit houdt in dat een klant die in zee gaat met de concurrent hetzelfde telefoonnummer kan behouden. Als abonnees geconfronteerd worden met de rompslomp en kosten die gepaard gaan met omnummeren, heeft het nieuwe telecombedrijf niet veel kans een gelijkwaardige concurrent van PTT Telecom te worden.
Klantgerichtheid
Telfort bestempelt klantgerichtheid tot de kern van het bedrijf. Het bedrijf wil kwaliteit bieden tegen concurrerende prijzen. Hoe laag de tarieven zullen liggen, maakt Telfort nog niet bekend. Dat het bedrijf onder het prijsniveau van PTT Telecom duikt, moge duidelijk zijn.
Telfort dingt volgend jaar ook mee naar een licentie voor mobiele telefonie. Dan wordt een koppeling van vaste en mobiele telefonie mogelijk. Voordeel voor klanten is dat ze dan met één nummer overal bereikbaar zijn, thuis, op het werk en in het buitenland. Ook op andere manieren gaat de nieuwkomer het telefoonverkeer moderniseren. Zo moet het mogelijk worden op een schermpje te zien wie opbelt. Ook wil het bedrijf ‘call back hands free’ bieden, automatisch terugbellen zonder de hoorn van de haak te nemen.
Beide partners in de nieuwe onderneming tonen zich zeer tevreden over elkaar maar een derde partij wordt niet uitgesloten. Deze zal wel een toegevoegde waarde moeten hebben. Een van de partijen waar gesprekken mee lopen is Enertel. Een eerdere poging tot samenwerking tussen de NS en Enertel liep stuk, omdat laatstgenoemde de structuur wilde baseren op regio’s, terwijl de spoorwegen een landelijke opbouw wilden. Ook was Enertel bang dat de NS te veel macht naar zich toe zouden trekken. Ook enkele banken hebben al belangstelling getoond voor een deelname in Telfort.
De nieuwbakken organisatie strijkt neer in het voormalige Fokker-hoofdkantoor in Amsterdam Zuid-Oost, dat gehuurd is voor een periode van tien jaar. Hier spreekt vertrouwen uit voor de toekomst. British Telecom is dan ook geen beginner; het bedrijf is al in 56 landen over de hele wereld actief. YG