Accountview zet de aanval in op concurrent Exact. Het Amsterdamse bedrijf ontwikkelde hiertoe een migratiepad, waarmee bestaande gebruikers van de administratie-software van Exact eenvoudig kunnen overstappen.
Dit stelt drs Vincent Bloem van Accountview, dat met deze stap het tienjarig jubileum viert. Het bedrijf met twintig werknemers en naar eigen zeggen zo’n 4000 klanten, hoopt met deze strategie marktaandeel af te knabbelen van zijn grootste concurrent.
"In tegenstelling tot Exact is ons produkt gebaseerd op een standaard database, Foxpro van Microsoft. Hierdoor kunnen wij ‘meeliften’ op de ontwikkeling van de database. Exact moet zijn database zelf onderhouden, wat veel geld en tijd kost", aldus Bloem.
Bovendien zou concurrent Exact veel mensen in dienst hebben die alleen maar bezig zijn met het aanpassen van de programmatuur voor specifieke klanten – het bouwen van maatwerksoftware. Bloem: "Als Exact overschakelt op een nieuwe versie, kost het enorm veel moeite om alle geleverde maatwerksoftware hierop aan te passen. Dit probleem kennen onze klanten niet".
Behalve het openen van de aanval op Exact, wil Accountview meer zaken op de internationale markt doen. Het bedrijf opende inmiddels een filiaal in Frankfurt en binnenkort gaat de Londense vestiging van start. Accountview levert alleen via wederverkopers; de buitenlandse vestigingen zijn dan ook zuiver bedoeld om deze te ondersteunen. Er vindt geen directe verkoop plaats via deze kantoren.