DEN HAAG – Voor het eerst sinds jaren staat de stimulering van het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het basis- en voortgezet onderwijs weer nadrukkelijk op de politieke agenda van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. In 1997 komt 10 miljoen gulden, oplopend tot 30 miljoen in 1999 extra vrij voor het gebruik van nieuwe media en ICT in de scholen. Zo blijkt uit de onderwijsbegroting voor 1997.
Ook in Zoetermeer is geconstateerd dat ten opzichte van andere landen met name het basisonderwijs een achterstand heeft in het gebruik van ICT en multimedia. Het kabinet heeft daarom besloten om voor het onderwijs maatregelen te ontwikkelen die tot een impuls van ICT-gebruik in de scholen moet leiden. Leerlingen moeten voorbereid worden op een samenleving waarin informatie- en communicatietechnologie op grote schaal en voor talrijke toepassingen worden gebruikt, stelde onderwijsminister Ritzen bij de presentatie van zijn begroting voor 1996. Dat betekent ondermeer dat praktische kennis in het gebruik van ICT tot de basiscompetenties moet gaan behoren van leerlingen in het funderend onderwijs. Op termijn zal die praktische kennis deel moeten gaan uitmaken van de verplichte kerndoelen voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Daarnaast moet de computer ook worden ingezet bij het zelfstandig leren en het differentiëren van leerwegen.
Opstapje
Minister Ritzen ziet het op de begroting van 1997 uitgetrokken bedrag van 10 miljoen gulden als een opstapje naar verdere acties in het basis- en voortgezet onderwijs. Het wachten is op een notitie van de minister en staatssecretaris Netelenbos die voor het eind van dit jaar is toegezegd en waarin verdere plannen ter stimulering van ICT-gebruik worden uitgewerkt. Daarbij gaat het ondermeer om de vernieuwing van de hardware in de scholen. Sinds het NIVO-project uit de tweede helft van de jaren tachtig beschikken nog veel scholen voor voortgezet onderwijs over XT-computers. Deze moesten in een tijdsbestek van acht jaar worden afgeschreven.
Voorts heeft staatssecretaris Netelenbos gezegd te willen streven naar de totstandkoming van een nationaal onderwijsnet, waarop alle scholen voor basis- en voortgezet onderwijs zijn aangesloten en dat ook toegang moet geven tot Internet.
Het geld dat met deze plannen gemoeid is, loopt in de honderden miljoenen, een bedrag waarnaar men echter tevergeefs in de onderwijsbegroting voor 1996 zal zoeken.
Miljardenfonds
Het is de bedoeling dat de plannen gefinancierd worden uit een fonds van het ministerie van Economische zaken. Er is sprake van een bedrag van 2 miljard gulden dat is gereserveerd voor het versterken van de Nederlandse technische en kennisinfrastructuur. Bij het verder uitwerken van de plannen speelt ook het eindadvies van een internationale onderwijstechnologische commissie onder voorzitterschap van de Twentse hoogleraar Tj. Plomp een belangrijke rol. Deze commissie zal in november, in aanwezigheid van Bill Gates, haar advies over de rol die nieuwe media in het onderwijs kunnen spelen aan minister Ritzen overhandigen. Of met het verwezenlijken van de plannen voor hardware-vernieuwing en netwerkontwikkeling in het onderwijs ook daadwerkelijk in 1997 kan worden begonnen, is maar de vraag. Onderwijsminister Ritzen kon daarover bij de presentatie van zijn plannen op Prinsjesdag geen harde toezeggingen doen. JL