Door de toenemende concurrentie en de afnemende marktgroei binnen de detailhandel zien steeds meer detaillisten een sterkere klantgerichtheid als de sleutel tot succes.
Ze veranderen hun manier van werken en gaan over op nieuwe IT-technologieën. Zo zijn ze beter in staat in te spelen op de behoeften van de consument. Dit is de teneur van het Amerikaanse rapportcreating the consumer centric retailer, gebaseerd op onderzoek van Computer Sciences Corporation en Retail Info Systems News.
Veel detaillisten beschouwen een doelgerichte bedrijfsstrategie als een noodzaak om de activiteiten beter af te stemmen op de consument. De inzet van technologieën alsdata warehousing enexecutive information systems worden steeds vaker als belangrijke onderdelen gezien van zo’n bedrijfsstrategie, zo komt uit het onderzoek naar voren. Met deze hulpmiddelen ontwikkelen detaillisten activiteiten, zoals vaste klantenprogramma’s, micro marketing enstoremanagers enbuyer workbenches. Ook Internet zien zij als een bruikbaar medium om de consument te bereiken. Hoewel online shopping-programma’s nog maar op beperkte schaal op het net te vinden zijn, is de verwachting dat dit aantal de komende tijd flink groeit.