AMSTERDAM – Met onmiddellijke ingang verlaat Robert Frankenberg, sinds 1994 ‘chief executive officer’ en ‘president’ van Novell, het bedrijf. Zijn marketingbeleid zou te passief zijn om Novell een vooraanstaande positie te laten innemen op het gebied van Internet en intranetten en voldoende tegenwicht te bieden aan Microsoft.
Sinds enkele jaren heeft Novell het zwaar te verduren van Microsofts Windows NT, een grote concurrent van Novells belangrijkste produkt, het netwerkbesturingssysteem Netware. Ray Noorda, Novells chief executive officer (ceo) voor het tijdperk Frankenberg, trachtte Microsoft de baas te blijven door de aankoop van andere technologieën; in de laatste zes jaar van zijn leiderschap kocht hij twintig bedrijven en bedrijfjes op. De laatste aanwinst was Wordperfect, een acquisitie die Business Week tot rampzaligste aller tijden bestempelde.
Frankenberg gooide het roer om. Noorda’s kruistocht tegen Microsoft werd omgezet in een staakt-het-vuren en de fusies werden ongedaan gemaakt. Hij bracht het bedrijf op die manier terug tot het kernprodukt, Netware. Een miljard Netware-knooppunten in het jaar 2000, dat werd de doelstelling van het afgeslankte Novell. Blijkbaar levert ook deze strategie niet de gewenste resultaten; de winst over het derde kwartaal is met 42 procent teruggelopen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het tweede kwartaal zag er al minder rooskleurig uit dan verwacht.
Het ontslag van Frankenberg moet Novell weer op de goede koers krijgen. Nieuwe president wordt Joseph Marengi die eerst als executive vice president aan het hoofd stond van de wereldwijde verkoop. John Young, ex-ceo van Hewlett-Packard, neemt Frankenbergs plaats in als voorzitter van de raad van bestuur. Nu is de jacht geopend op een nieuwe ceo die agressief de Internet- en intranetmarkt te lijf gaat. "De mensen zullen niet meer vragen waar Novell is, of wij wel aanwezig zijn in de nieuwe (intranet) markt", maakte Joseph Marengi de wens tot de vader van de gedachte. Zowel hij als John Young prezen Frankenbergs leiderschap maar maakten door hun constante verwijzingen naar ‘Novells nieuwe agressieve marketing-houding’ duidelijk waarom hij moest vertrekken. Ze benadrukten tevens dat de rest van het managementteam stabiel is en dat er zeker geen consequenties zullen zijn voor de medewerkers.
Interne marketing
Enkele concrete elementen van de nieuwe strategie zijn het versterken van de positie van webserver-software en Intranetware en het beperken van de kosten van software-distributie. Enorme investeringen in research and development zullen deze initiatieven begeleiden. Maar er wordt vooral veel verwacht van de verdubbeling van alle vormen van promotie ("Getting everywhere where people can see us"). Het belangrijkste is nu, volgens Marengi en Young, dat de medewerkers een nieuwe houding krijgen ten opzichte van hun bedrijf. Zij moeten alle overwinningen en successen voorgeschoteld krijgen, daaruit afleiden hoe goed Novell is en anderen net zo enthousiast maken als zij zelf zijn. Niet alleen externe maar juist ook interne marketing moet dus voor een verandering ten goede zorgen. Een verandering die Frankenberg niet kan doorvoeren, omdat hij te passief zou zijn.
Het gerucht dat ernstige ziekte in de familie een van de redenen voor Frankenbergs vertrek is, werd afgedaan met een beleefde versie van ‘geen commentaar’: "Wij geven geen informatie over de persoonlijke omstandigheden van huidige of ex-medewerkers." YG