Cebit Home, de consumenten-versie van de grote IT-beurs Cebit, heeft indruk gemaakt. De Duitse omroepen hadden vooraf veel aandacht besteed aan de beurs, en dat trekt publiek. De beursbezoekers bleken al die zaken te willen uitproberen waarover ze zoveel hadden gehoord: Bankieren via Internet, Isdn, digitale tv, online surfen, CD-Rom’s, elektronische post en nog veel meer.
In het algemeen waren de verwachtingen niet erg hoog gespannen. De markt voor thuis-elektronica ligt er – zeker in Duitsland – treurig bij. De handel heeft een nieuwe trekker nodig. Dat had de DVD-speler moeten worden. De CD-Rom en de videocassettes hebben daarin een technisch superieure opvolger. De DVD kan van de PC een echt multimedia-apparaat maken.
Maar zolang de technische specificaties door de problemen met Hollywood niet rond zijn, blijven de spelers uit de winkel. Ondanks deze tegenslag stroomde het publiek toe. ‘Deutsche Messe’-voorzitter Lange sprak dan ook van een droomstart.
Met 210.000 bezoekers werden de verwachtingen verre overtroffen. Opvallend is wel de jeugdige leeftijd van de bezoekers. Maar de exposanten vinden dat niet erg, omdat de beurs met name bedoeld is om te weten te komen wat de klanten eigenlijk wensen. En jongeren bepalen tegenwoordig de trends. Kinderen beslissen vaak welke PC er in huis komt. Ze willen met de PC ‘games’ spelen. Hun ouders die op de PC vaak toch niet meer doen dan tekstverwerking en een beetje ‘Internetten’, sluiten zich aan bij de wensen van hun kroost. Voor de jeugdige koper, die grillig en moeilijk te peilen is, vormt de beurs een prima medium. De fabrikant kan uit de eerste hand en zonder omwegen te weten komen wat de markt wil.
Alles kan immers: schitterend geluid, prachtige beelden, enorme hoeveelheden data. Dit allemaal met ongekend gebruiksgemak. Het is echter maar de vraag of het grote publiek hier wel allemaal behoefte aan heeft. De digitale compactcassette is een fiasco geworden, hoewel de techniek duidelijk beter is dan die van de gewone cassette. De handel is bang voor herhalingen van dit soort drama’s.
Om dit te voorkomen is rechtstreeks contact nodig met de belangrijkste ‘strategische partner van de toekomst’: de klant. Want of het nu om hardware of software gaat, multimedia of online diensten, niemand is zeker van de consument.