Een recent onderzoek van Heliview Marketingservice wijst uit dat een zeer groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven onbekend is met het begrip intranet. Slechts 18 procent van de Nederlandse bedrijven heeft de term ooit gehoord.
Daarvan geeft ook nog slechts een kwart een kloppend antwoord op de vraag wat een intranet inhoudt. Bij slechts 3 procent van de ondervraagde organisaties is er al een intranet in gebruik.
Bij vestigingen met tweehonderd of meer werknemers kent bijna een kwart het begrip goed tot zeer goed. Dat is slechts 4 procent bij organisaties met tien tot vijftig werknemers. Ook bestaan er grote verschillen tussen de branches. Zo zegt 88 procent van de bedrijven in de bouw: "Nooit van gehoord" maar bij de overheid en de financiële dienstverlening heeft meer dan de helft van de respondenten de term wel eens opgevangen. De resultaten vormen een groot contrast met de situatie in Amerika waar 33 procent van de bedrijven verwacht binnen een jaar over een intranet te beschikken, terwijl het percentage organisaties dat er nu al een heeft ook groter is dan hier (14 procent).