Met onmiddellijke ingang verlaat Robert Frankenberg, sinds 1994 ‘chief executive officer’ en ‘president’ van Novell, het bedrijf. Zijn marketingbeleid zou te passief zijn om Novell een vooraanstaande positie te laten innemen op het gebied van Internet en intranetten en voldoende tegenwicht te bieden aan Microsoft.
Sinds enkele jaren heeft Novell het zwaar te verduren van Microsofts Windows NT. Ray Noorda, Novellschief executive officer (ceo) voor het tijdperk Frankenberg, trachtte Microsoft de baas te blijven door de aankoop van andere technologieën. Frankenberg gooide het roer om. Noorda’s kruistocht tegen Microsoft werd omgezet in een staakt-het-vuren en de fusies werden ongedaan gemaakt. Hij bracht het bedrijf zo terug tot het kernprodukt, Netware. Blijkbaar levert ook deze strategie niet de gewenste resultaten. Nieuwepresident wordt Joseph Marengi die eerst aan het hoofd stond van de wereldwijde verkoop. John Young, ex-ceo van HP, neemt Frankenbergs plaats in als voorzitter van de raad van bestuur.
Nu is de jacht geopend op een nieuweceo die agressief de Internet- en intranetmarkt te lijf gaat. Enkele concrete elementen van de nieuwe strategie zijn het versterken van de positie van webserver-software en Intranetware en het beperken van de kosten van software-distributie. Enorme investeringen in research and development zullen deze initiatieven begeleiden. Maar er wordt vooral veel verwacht van de verdubbeling van alle vormen van promotie.