EINDHOVEN – De ‘marketing’-praktijken die Microsoft volgens Netscape Communications hanteert bij het aan de man brengen van Explorer zijn ontoelaatbaar. Laatstgenoemde heeft daarover een klacht ingediend bij het Amerikaanse ministerie van Justitie. Microsoft zou zijn marktoverwicht in besturingssystemen misbruiken om Netscape uit de markt te drukken. Microsoft noemt de actie van Netscape een ‘PR-stunt’
De inhoud van de oorspronkelijke vertrouwelijke, acht pagina’s tellende, brief aan Justitie bevat een aantal gedetailleerde beschrijvingen van overtredingen die Microsoft zou hebben begaan in de niet aflatende strijd om de dominantie in de browser-markt. De beschuldigingen liegen er niet om.
Netscape beweert dat Microsoft PC-fabrikanten kortingen biedt als ze de Internet Explorer-browser op de harde schijf laden (als zogenoemde pre-loaded software). Een PC-fabrikant die daarentegen ook nog een andere browser op de harde schijf zet, bijvoorbeeld Netscape Navigator, moet 3 dollar meer betalen voor de licentie van Windows 95. Netscape noemt man en paard: Hitachi zou geweigerd hebben om Navigator te bundelen met hun laptop, omdat de licenties met Microsoft dit zouden verbieden. Daarenboven zou Microsoft grote multinationale ondernemingen 5 dollar bieden voor elke kopie van Navigator die ze van hun (Intranet)systemen verwijderen.
Verder hebben enkele grote providers (waaronder AT&T Worldnet en America Online) volgens Netscape aanzienlijke sommen gelds ontvangen (400.000 dollar) voor ‘marketing-doeleinden’ op de voorwaarde dat ze niet Netscape Navigator verkopen of andere Internet-software.
Ook zou Microsoft gebruik maken van ‘geheime’ stukken programmatuur in Windows NT, zodat men sneller met eigen webserver-software op de markt kon komen dan wie dan ook. Op die manier heeft Microsoft een voorsprong van ongeveer zes maanden gekregen op concurrenten die webserver-software voor het Windows NT platform ontwikkelen. Volgens Netscape wordt dit niet veroorzaakt door superioriteit van Microsoft-softwarebouwers, maar vanwege het oneerlijke voordeel dat behaald kan worden als gevolg van de dominantie in de besturingssystemen-markt.
In een eerste reactie spreekt de Amerikaanse woordvoerder van Microsoft van ‘wilde en onware aantijgingen’. "Wij zien dit als een afleidingsmanoeuvre van Netscape omdat onze nieuwste versie van Explorer het betere produkt is." Brad Chase, vice-president van Microsofts Internet group noemt de commotie dan ook meer een ‘PR-stunt’.
Hoge tempo
Dat concurrentie de vooruitgang helpt doet zeker opgeld in de browser-markt. In een nog nooit eerder vertoond tempo komen zowel Netscape als Microsoft met nieuwe verbeterde versies van hun browsers, serversoftware en ontwikkeltools.
Twee weken geleden lanceerde Microsoft zijn Explorer 3.0 en vorige week gaf Netscape de definitieve versie van Navigator 3.0 vrij. Qua mogelijkheden en ‘performance’ heeft Microsoft het gat tussen de twee produkten aanzienlijk verkleind. Navigator is nog steeds het snellere en compactere produkt. Bovendien ontbeert Explorer een paar van de nieuwste functies van Navigator, zoals het per e-mail kunnen versturen en ontvangen van complete Html (web)-pagina’s. Maar Explorer heeft op zijn beurt uitgekiende uitbreidingen als Netmeeting (elektronische vergadersoftware) en schermt optioneel (op verzoek van de ouders) sex-pagina’s af voor kinderogen.
Volgens niet technische-gebruikers is Explorer het handigst in gebruik. Explorer kost niets en voor Navigator moet 49 dollar betaald worden (de evaluatie-versie kan gratis van het Net worden geplukt).
Grijs gebied
De kansen voor snelle actie van de Amerikaanse justitie moeten niet al te hoog worden ingeschat aldus deskundigen. De marketingpraktijken van Microsoft vallen in een grijs gebied. Ze kunnen wel terugslaan op het bedrijf.
In een overeenkomst uit 1994 met het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft Microsoft beloofd zich niet langer bezig te houden met dumping om PC-leveranciers ervan te weerhouden een ander besturingssysteem (bijvoorbeeld OS/2 Warp of Solaris) op de harde schijf te zetten.
Ook werd door de Amerikaanse overheid een voorgenomen besluit tot koop van Intuit, leverancier van in de VS zeer populaire financiële software, teruggedraaid. Die misrekening kostte Microsoft destijds een voorziening van 35 miljoen dollar. AM
‘Activex vatbaar voor virussen’
Na de introductie van Microsofts bladerprogramma Internet Explorer 3.0 voor Windows 95 en NT regende het klachten op de discussieforums van Internet. Explorer 3.0 is het nieuwe wapen van Microsoft tegen het succesvolle bladerprogramma Navigator van Netscape. Explorer 3.0 is de eerste browser van Microsoft die net als Navigator Java ondersteunt. Daarnaast ondersteunt de bladeraar ook Activex van Microsoft. Explorer zou gelijke en soms betere prestaties leveren dan vergelijkbare versies van Navigator. Verschillende gebruikers melden echter problemen zoals falende hyperlinks, bevriezen van de cursor, installatieproblemen wanneer niet meer dan 30 MB op de harde schijf beschikbaar is en flikkerende schermen.
Systeembeheerder Richard Smith van Phar Lap liet op een van de Internet-forums weten dat hij Phar Lap-werknemers adviseerde de Activex-functies van Explorer 3.0 uit te schakelen, omdat het een potentieel gevaar vormt voor virussen. "Als een Activex-control een virus bevat kan dat de harde schijf beschadigen, enkel en alleen door naar een web-pagina te kijken", liet hij zijn collega’s weten. Smith spreekt zijn twijfels uit over de zogenaamde Authenticode-beveiliging van Microsoft. "Ik wil niet dat Phar Lap een proefkonijn is voor Activex-controls en Authenticode."