AMSTERDAM – Een recent onderzoek van Heliview Marketingservice wees uit dat een zeer groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven onbekend is met het begrip intranet. Bij slechts 3 procent van de ondervraagde organisaties is er al een in gebruik. Plannen voor de opzet van een eigen intranet leven bij 18 procent.
De resultaten vormen een groot contrast met de situatie in Amerika waar 33 procent van de bedrijven verwacht binnen een jaar over een intranet te beschikken, terwijl het percentage organisaties dat er nu al een heeft ook groter is dan hier (14 procent). Zowel de Amerikaanse als de Nederlandse vakbladen besteden veel aandacht aan het fenomeen. Netscape, Sun en andere organisaties in de computerbranche laten vaak en duidelijk weten dat ze de grootste omzet in de komende jaren uit intranetten verwachten.
Branches
Des te opmerkelijker is het dat slechts 28 procent van de Nederlandse bedrijven de term ooit gehoord heeft. Maar van dat groepje geeft ook nog eens slechts een kwart een kloppend antwoord op de vraag wat een intranet inhoudt. De grootte van de organisatie en de branche waar het bedrijf zich in bevindt zijn van grote invloed op de bekendheid met de term. Bij vestigingen met tweehonderd of meer werknemers kent bijna een kwart het begrip goed tot zeer goed. Dat is slechts 4 procent bij organisaties met tien tot vijftig werknemers. Ook bestaan er grote verschillen tussen de branches. Zo zegt 88 procent van de bedrijven in de bouw: "Nooit van gehoord" maar bij de overheid en de financiële dienstverlening heeft meer dan de helft van de respondenten de term wel eens opgevangen.
Opvallend is dat de mate waarin plannen bestaan voor het (laten) maken van een eigen intranet niet afhankelijk lijkt van de bedrijfsgrootte. Ook is het interessant dat van de kleine groep bedrijven in de bouw die wèl op de hoogte is van het begrip een groot percentage (28 procent) concrete plannen heeft op dat gebied. In de gezondheidszorg is de animo daarentegen zeer laag: 7 procent. Ongeveer de helft van de bedrijven die overwegen een intranet te (laten) bouwen weet nog niet welke leverancier daarvoor wordt ingehuurd. Namen die vaak worden genoemd zijn: IBM, Rijnhave, Digital, Microsoft en Multihouse. Op dit moment denkt 16 procent het in eigen beheer te gaan doen.
Terwijl het gros der Nederlandse bedrijven nog geen enkel benul heeft van wat een intranet inhoudt, is de volgende kreet al weer gelanceerd. Een hypotheekverstrekker in Amerika heeft een ‘extranet’ gebouwd, voor de helft Internet en de helft intranet. Dit hybride systeem geeft de ongeveer tweehonderd banken en hypothekers waar het bedrijf mee samenwerkt via Internet toegang tot een afgescheiden deel van het interne intranet en een aantal van de financiële databases. Ook Federal Express maakt gebruik van een extranet om zijn pakketjes in de gaten te houden. YG