De ‘marketing’-praktijken die Microsoft volgens Netscape Communications hanteert bij het aan de man brengen van Explorer zijn ontoelaatbaar. Laatstgenoemde heeft daarover een klacht ingediend bij het Amerikaanse ministerie van Justitie.
Microsoft zou zijn marktoverwicht in besturingssystemen misbruiken om Netscape uit de markt te drukken. De inhoud van de oorspronkelijke vertrouwelijke, acht pagina’s tellende, brief aan Justitie bevat een aantal gedetailleerde beschrijvingen van overtredingen die Microsoft zou hebben begaan in de niet aflatende strijd om de dominantie in de browser-markt.
Netscape beweert dat Microsoft PC-fabrikanten kortingen biedt als ze Explorer meeleveren op de harde schijf. Een PC-fabrikant die ook nog een andere browser op de harde schijf zet moet daarentegen 3 dollar meer betalen voor de licentie van Windows 95. Daarenboven zou Microsoft grote ondernemingen 5 dollar bieden voor elke kopie van Navigator die ze van hun (Intranet-)systemen verwijderen. Verder hebben enkele grote providers (waaronder AT&T Worldnet en America Online) volgens Netscape aanzienlijke sommen gelds ontvangen (400.000 dollar) voor ‘marketing-doeleinden’ op de voorwaarde dat ze niet Netscape Navigator verkopen of andere Internet-software.
Ook zou Microsoft gebruik maken van ‘geheime’ stukken programmatuur in Windows NT, zodat men sneller met eigen webserver-software op de markt kon komen dan wie dan ook. In een eerste reactie spreekt de Amerikaanse woordvoerder van Microsoft van ‘wilde en onware aantijgingen’.