AMSTERDAM – Opleidingen worden nauwelijks gepland. Het besluit om geld vrij te maken voor een training wordt pas genomen als een concrete behoefte ontstaat. Dit blijkt uit het onderzoek van marktonderzoeker Heliview naar automatiseringsopleidingen.
Naast kwaliteit, voorkeuren en bestedingsgedrag onderzocht Heliview tevens hoeveel geld bedrijven verwachten uit te geven aan IT-opleidingen. Het bureau is optimistisch: "Met name voor 1996 kan op basis van een groot deel reeds gerealiseerde opleidingen en een zeker deel geplande opleidingen gesteld worden dat het niveau van 1995 in aantallen deelnemers waarschijnlijk gehaald wordt. In guldens uitgedrukt zal het niveau worden overtroffen."
De stijging zet in 1997 door. De bestedingen zullen dan ten opzichte van 1996 met 19 miljoen gulden stijgen tot 664 miljoen gulden, zo verwacht Heliview.
Cursuslocatie
Uit het kwalitatieve deel van het onderzoek, waar vierhonderd interviews voor zijn afgenomen, blijkt dat het merendeel van de ondervraagden voorkeur heeft voor een cursuslocatie die per auto goed bereikbaar is. Een iets kleiner deel spreekt de voorkeur uit voor een locatie buiten de deur, maar wel in de buurt van het eigen bedrijf. Goede bereikbaarheid met openbaar vervoer is voor de helft van de ondervraagden een belangrijk positief kenmerk van een opl eidingsinstituut.
Internet
Alle commotie rond Internet laat ook het opleidingenwereldje niet onberoerd. Het onderzoek van Heliview laat zien dat 12 procent van de bedrijven waar eigen personeel deelneemt aan automatiseringscursussen een voorkeur heeft om medewerkers op het werk via Internet cursussen te laten volgen. 6 Procent van de ondervraagden ziet er wel wat in om medewerkers thuis met behulp van Internet bij te scholen. MP