AMSTERDAM – De verkoop van PC’s in Europa is in het tweede kwartaal van dit jaar met slechts 6,8 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 1995. In de eerste drie maanden was de groei nog 12,8 procent. De tegenvallende stijging is het slechtste resultaat sinds het derde kwartaal van 1993 toen de verkoop zelfs met 2,5 procent daalde.
Onderzoeksbureau Dataquest wijt de stagnerende groei vooral aan de terugval op de Duitse markt. Daar was de afzet 811.107 PC’s, nauwelijks meer dan de 810.404 van vorig jaar. Maar ook in Italië nam de verkoop slechts met 3 procent toe en in Zweden ging de afzet met 9,7 procent omlaag.
Dataquest verwacht pas in het vierde kwartaal verbetering, mits de Duitse economie aantrekt, zoals voorspeld.
Van de PC-leveranciers in de top-5 werd Compaq het ergst getroffen door de dip in de markt. Het marktaandeel daalde van 13,8 procent vorig jaar tot 12,3 procent. Nummer twee en drie, IBM en Hewlett-Packard, zagen hun marktaandeel groeien met 0,3 respectievelijk 0,5 procent. Apple zakte van de derde naar de vierde plaats.
Vobis schittert door afwezigheid. ‘Vobis market share unavailable’ staat onder het grafiekje van Dataquest. Hans Gijsen, general manager van Vobis Nederland: "De magere controle van Dataquest op de cijfers is voor Vobis aanleiding om voorlopig geen getallen te geven. Een objectieve vergelijking komt zo in gevaar. Maar we zitten zeker boven Apple."
De PC-verkoop in de VS is volgens de schattingen van Dataquest het tweede kwartaal met 12 procent tot 5,6 miljoen machines toegenomen, een lichte teruggang vergeleken met vorig jaar. Het marktonderzoeksbureau International Data Corporation (IDC) komt met een optimistischer groeicijfer van 18 procent over dezelfde periode.
Ranglijst PC-leveranciers in Europa (in procenten)
Bedrijf | 2e kwartaal 1996 | 2e kwartaal 1995 |
Compaq | 12,3 | 13,8 |
IBM | 9,7 | 9,4 |
HP | 5,5 | 5,0 |
Apple | 4,6 | 5,8 |
Dell | 4,4 | 3,2 |
SNI | 4,4 | 5,0 |
Olivetti (incl. Acer en AT) | 4,3 | 4,2 |
Toshiba | 3,3 | 2,3 |
Dec | 2,8 | 2,8 |
AST | 2,5 | 3,6 |
(Bron: Dataquest)