Naar nu blijkt voerde de ABN Amro vorig jaar een ’technologische gezondheidstest’ uit. Hieruit bleek dat IT en commercie onvoldoende op elkaar zijn afgestemd en dat op de markt brengen van nieuwe produkten te lang duurt.
‘Athena’, codenaam voor een megaproject, moet het IT-gebruik oppeppen. De problemen zitten diep bij de bank, getuige het feit dat de raad van bestuur een voortrekkersrol vervult in dit project. Ieder onderdeel van Athena heeft een lid van de concerndirectie als ‘motivator’ en een lid van de raad van bestuur als ‘sponsor’.
Het project heeft als hoofddoelstelling om de ontwikkeltijd van nieuwe produkten en diensten "drastisch te verkorten". Op dit moment beslaat hettime-to-market-proces maar liefst zeven stappen, die gezamenlijk zo’n vier tot acht jaar in beslag nemen. Vooral de eerste drie stappen in de methodiek vergen veel tijd: gemiddeld twee jaar. ABN Amro hoopt dan ook vooral hier de nodige winst te behalen. Deze stappen bestaan uit het vaststellen van de behoefte in de markt, het vertalen van deze behoefte naar een produkt of dienst en het definiëren van de IT-vereisten.