Marktonderzoeksbureau IDC onderzocht de sites van de grootste 500 ondernemingen ter wereld. In december vorig jaar bleken slechts 175 bedrijven uit de Fortune 500 over een eigen externe website te beschikken.
In juni was dit aantal echter al gegroeid tot 284 (57 procent). IDC gelooft dat het er tegen het eind van dit jaar zo’n 335 zullen zijn. Slechts 28 procent van de 284 bezochte sites biedt enige mate van interactiviteit aan. Wel verdwijnt het ‘dode’ web in rap tempo. Enige voorbeelden van interactie die IDC tegenkwam, zijn database-toegang (65 procent), financiële tools (19 procent), communicatie (9 procent) en simulatie (3 procent).
Slechts minder dan 5 procent van de 284 sites biedt de mogelijkheid tot transacties. Voorbeelden van toepassingen zijn on-line bankieren (Wells Fargo), on-line boodschappen doen (Kroger), de fabriekswinkel van Gateway 2000 en communicatiediensten, zoals bij MCI. Een volgende 10 procent van deze bedrijven laat weliswaar geen harde transacties toe, maar staat klanten wel toe om nevenzaken te bestellen. Uit de lijst van 284 websites koos IDC de beste twintig. Wat deze beste sites gemeenschappelijk hebben? IDC: "Ze zijn veelal interactief, ze maken harde transacties mogelijk en ze concentreren zich rond de produkten van een bedrijf en niet op het bedrijf zelf."
De beste tien websites van ondernemingen met een notering in de Fortune 500 (bron: IDC 1996).
Bedrijf | Adres | Inhoud |
Wells Fargo | www.wellsfargo.com | online bankieren |
Wachovia | www.sfnb.com | online bankieren |
Kroger | www.foodcoop.com | online winkelen |
Hershey Foods | www.hersheys.com | veilig produkten bestellen |
Kelly Services | www.kellyservices.com | vacaturebank |
Spiegel | www.spiegel.com | online catalogus, bestellen |
Sysco | www.sysco.com | winkelen met een mandje |
UPS | www.ups.com | pakketpost traceren |
Xerox | www.xerox.com | produkten bestellen |
Continental | www.continental.com | vluchtschema’s |