De opkomst van client/server-architecturen leidt er toe dat ondersteunende en helpdesk-diensten de komende paar jaar flink zullen groeien.
"De computer-infrastructuur is gemoderniseerd terwijl de technologie en de diensten ter ondersteuning hiervan in de middeleeuwen zijn blijven steken," zegt Paul Connolly van marktonderzoeksbureau Input. Dit bureau onderzocht het groeipotentieel voor dit segment van de automatiseringsmarkt. In het rapportHelp Desk Service Opportunities in Europe 1996 concludeert Input dat het bijhouden van technologische ontwikkelingen het grootste probleem van helpdesk-afdelingen is. De meeste afdelingen moeten sterk gemoderniseerde IT-infrastructuren ondersteunen met behulp van een eenvoudig telefoontoestel.
Volgens het bureau is er een gat in de markt voor helpdesk-diensten. Op dit moment wordt in Europa ongeveer 11 miljard dollar in de ondersteuning van gebruikers en hun computer-apparatuur gestoken. Vijf procent hiervan gaat naar externe dienstverleners. Met name deze uitbestedingen zullen tussen nu en de eeuwwisseling sterk tot ontwikkeling komen. Input becijfert de markt voor externe IT-ondersteuning in 2000 in Europa op 3 miljard dollar.