CAMBRIDGE, MA – Hoewel ’s werelds grootste bedrijven bepaald geen monopolie hebben op innovatie en investeringen in het wereldwijde web, geven deze concerns wel een goed beeld van het belang van Internet voor het zakendoen. Marktonderzoeksbureau IDC onderzocht de sites van de grootste 500 ondernemingen ter wereld.
In december vorig jaar bleken slechts 175 bedrijven uit de Fortune 500 over een eigen externe website te beschikken. In juni was dit aantal echter al gegroeid tot 284 (57 procent). IDC gelooft dat het er tegen het eind van dit jaar zo’n 335 zullen zijn. Als de tendens sinds december 1995 zich doorzet, zullen er zelfs meer dan 390 van de 500 aangesloten zijn.
Slechts 28 procent van de 284 bezochte sites biedt enige mate van interactiviteit aan. Wel verdwijnt het ‘dode’ web in rap tempo. Enige voorbeelden van interactie die IDC tegenkwam, zijn database-toegang (65 procent) zoals bij vluchtschema’s, catalogi en rentestanden; financiële tools (19 procent) als spaaroverzichten en hypotheekberekeningen; communicatie (9 procent) zoals bij het invoeren van meningen en boodschappen, klantenservice en virtuele klaslokalen; en simulatie (3 procent) zoals een virtuele tour door de faciliteiten.
Beperkte toegang
Database-toegang is dus de meest voorkomende interactieve toepassing binnen de bedrijven uit de Fortune 500. Kanttekening hierbij is dat de ondernemingen de websurfers slechts toegang geven tot een read-only database en er in veruit de meeste gevallen geen transacties mogelijk zijn.
Slechts minder dan 5 procent van de 284 sites biedt wel de mogelijkheid tot transacties. Voorbeelden van toepassingen zijn on-line bankieren (Wells Fargo), on-line boodschappen doen (Kroger), de fabriekswinkel van Gateway 2000 en communicatiediensten, zoals bij MCI.
Een volgende 10 procent van deze bedrijven laat weliswaar geen harde transacties toe, maar staat klanten wel toe om nevenzaken te bestellen. Zo is bij Bank America een aanvraag in te dienen voor een credit card en kan bij Avon een produktcatalogus besteld worden.
Top 20
Uit de lijst van 284 websites koos IDC de beste twintig. Opvallend is dat de beste sites meestal niet bij automatiseringsbedrijven te vinden zijn. Slechts acht van de top 20 vallen in dit segment. Wat deze beste sites gemeenschappelijk hebben? IDC: "Ze zijn veelal interactief, ze maken harde transacties mogelijk en ze concentreren zich rond de produkten van een bedrijf en niet op het bedrijf zelf. Hoewel de meeste een aardige mix van tekst en beeld bieden, zijn de tekst-georiënteerde sites natuurlijk veel sneller." MU
De beste tien websites van ondernemingen met een notering in de Fortune 500 (bron: IDC 1996).
Bedrijf | Adres | Inhoud |
Wells Fargo | www.wellsfargo.com | on-line bankieren |
Wachovia | www.sfnb.com | on-line bankieren |
Kroger | www.foodcoop.com | on-line winkelen |
Hershey Foods | www.hersheys.com | produkten bestellen |
Kelly Services | www.kellyservices.com | vacaturebank |
Spiegel | www.spiegel.com | online catalogus |
Sysco | www.sysco.com | winkelen met mandje |
UPS | www.ups.com | pakketpost traceren |
Xerox | www.xerox.com | produkten bestellen |
Continental | www.continental.com | vluchtschema’s |