NEW YORK, NY – Nieuwe superslanke notebook-computers stalen de afgelopen week de show tijdens de drukbezochte PC Expo in New York. Vrijwel alle grote fabrikanten van draagbare PC’s introduceerden nieuwe produktlijnen. Het slanke ontwerp en het lage gewicht maken deze apparaten geschikt om overal mee naar toe te nemen. Uitgebreide multimedia-voorzieningen maken het mogelijk professionele presentaties te geven.
In de duurste prijsklasse krijgt de IBM Thinkpad 700 CD serie, behorend tot de top in draagbare multimedia PC’s, harde concurrentie van ondermeer Toshiba en Texas Instruments. Marktleider Toshiba toonde ondermeer nieuwe Satellite-, Satellite Pro-, Portege- en Tecra-modellen. Het topmodel Tecra 720 CDT draait op een 133 MHz Pentium en beschikt over een 12,1 inch zogeheten actief matrix scherm met een resolutie van 1024 bij 768 pixels. Bovendien zit er een six-speed CD-rom-speler in. De prijs is er dan ook naar: in Amerika gaat dit apparaat 7500 dollar kosten. Texas Instruments gooit in het bovenste marktsegment haar Travelmate 6000 serie in de strijd.
Compaq, dat het marktleiderschap van Toshiba wil aanvallen, kwam op de PC Expo met haar lang verwachte nieuwe lijn van zeer dunne notebooks. Voor gebruikers die een brede reeks aan mobiele voorzieningen wensen en deze van dag tot dag al naar hun behoefte willen aanpassen, is er de Armada 4100-serie. De Armada 4100 verandert in een handomdraai van een ‘kaal’ ultra-notebook van 3,7 centimeter dik en 2,3 kilo tot een standaard notebook-configuratie (met een geïntegreerde diskette-drive) van ongeveer 2,7 kilo. Wanneer CD-rom-capaciteit vereist is, kan de Armada dankzij het flexibele ontwerp veranderen in een multimedia notebook.
Voor de onderkant van de markt komt er de Compaq Armada 1100 Serie. Ten slotte zijn binnen de ‘high end’ LTE 5000 Serie verbeteringen aangebracht. Twee nieuwe modellen, de LTE 5250 en de LTE 5150, moeten het aanbod completer maken. Corr.
Sony-stand trok meeste aandacht
Ook op desktop-gebied bracht de PC Expo het nodige nieuws. Lange rijen bezoekers stonden voor de stand van Sony die de PCV-70 en PCV-90 toonde met Pentium-processoren van respectievelijk 166 MHz en 200 MHz.
Het bedrijf staat bekend om de vormgeving van zijn produkten en de sterke marketing. Het creëerde ondermeer een markt voor walkmans en maakte de oorspronkelijk Nederlandse CD-speler snel en wereldwijd populair.
Sinds vorig jaar herfst, toen Sony zijn intenties met betrekking tot de PC duidelijk maakte, speculeerde de computerindustrie over het produkt waarmee de Japanners op de markt zouden komen. Veel analisten verwachtten een exclusief en vernieuwend ontwerp, dat meer gebaseerd zou zijn op de vormgeving van televisies en stereotorens dan op dat van de ‘saaie’ PC.
De vernieuwing is volgens velen echter bescheiden. Voornaamste kenmerk is de kleur: de aan de internationale pers getoonde machines waren voorzien van een lik paarse verf.
De introductie blijkt weloverwogen, getuige een uitspraak van Tac Sugiyama, directeur marketing voor de PC-produkten: "We willen eerst duidelijk maken dat we PC’s op de markt brengen en geen PC-achtige produkten". Sony denkt bij de produktie van PC’s te kunnen profiteren van de grote ervaring op gebied van consumenten-elektronica zoals audio en video. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.