De Internationale Kamers van Koophandel (ICC) hebben basisprincipes en richtlijnen opgesteld voor interactieve marketing-communicatie. Hiermee proberen ze reclame, promotie en andere vormen van marketing via Internet, online-diensten en elektronische netwerken aan een gedragscode te onderwerpen.
Te allen tijde moeten de reclamemakers zich houden aan de wetten van het land van waaruit de reclameboodschap oorspronkelijk komt. Ook moet rekening worden gehouden met een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid. De ICC roept op de normen te hanteren die horen bij het behoorlijk zaken doen.
Ondernemingen die via Internet zaken proberen te doen, moeten altijd hun identiteit bekendmaken. Gebruikers die verstoken wensen te blijven van ongevraagde commerciële boodschappen, moeten met rust gelaten worden. Als voor bepaalde diensten extra moet worden betaald, dan dient dat van te voren duidelijk kenbaar te worden gemaakt. Bij elektronisch zakendoen moet de klant ook een bevestiging ontvangen van de bijzonderheden rond de aankoop. De klant moet bovendien de tijd krijgen deze boodschap tot zich door te laten dringen. Openbare (nieuws-)groepen en forums moeten vrij van commercie blijven, tenzij het karakter van die plaatsen dat toelaat of de systeembeheerder daarvoor toestemming heeft gegeven.