LONDON – Phil White, president en ceo van Informix, heeft geen goed woord over voor de concurrentie. Met name Oracle moet het ontgelden. Informix wil zich bij de ‘core-business’ houden en ziet niet de noodzaak om ook de consultancy in te gaan waar Oracle zich juist op concentreert. Ook plaatst hij vraagtekens bij de Network Computer.
Het blijft ruziën tussen de groten der aarde op database-gebied. Er kan geen gelegenheid voorbij gaan of Oracles topman Larry Ellison maakt de concurrentie uit voor rotte vis. Ook Phil White, hoogste baas bij Informix, is er niet vies van: "Ze gebruiken bij Oracle meerdere databases om verschillende datatypen op te slaan. En die samen noemen ze hun Universal Server. Ik hoop dat ze er succesvol mee zijn, maar het zet ze wel op een technologische achterstand van enkele jaren ten opzichte van ons Universal Server produkt dat met één engine alle datatypen aankan", zo zei White. "Het onderhoud, de migratie en de ondersteuning op hun verschillende databases is absoluut gekkenwerk. Stel je voor dat een klant vier verschillende backups moet maken om alle datatypen veilig te stellen."
Verder ziet White geen noodzaak om in consultancy te gaan, één van de zaken waar Oracle zich juist sterk op concentreert. "Ik denk niet dat een bedrijf op zowel consultancy-business als applicatie-integratie expert kan zijn. Alles wat wij willen is om ‘rich-data‘ te verwerken en daarbij voor een stuk produktiviteitsverbetering te zorgen."
De belangrijkste concurrent ziet hij op dit moment in Microsoft die hun database-produkt samen met NT wil gaan bundelen. "Op de lange termijn denk ik wel dat we winnen omdat ons produkt beter schaalbaar is op Windows NT en door de opbouw van onze code is onze database gemakkelijker om te zetten naar andere besturingssystemen. Grote bedrijven haten het om op één besturingssysteem te gokken", aldus White. "Op dit moment zijn wij samen met Intel bezig een mpp (Massive Parallel Processing) versie van onze produkt op NT te bouwen."
Illustra
Dat is niet het enige waar Informix op dit moment mee bezig is. De integratie van Illustra, het bedrijf waarmee Informix begin dit jaar samenging, is inmiddels volledig voltooid. White spreekt met nadruk over samengaan van de twee bedrijven en niet over de aankoop ervan. "Ik wilde geen 400 miljoen dollar uitgeven voor een bedrijf dat in wezen maar een waarde van 5 miljoen vertegenwoordigt."
Voorlopig lijkt de groeihonger van Informix gestild. White: "Integratie van een bedrijf als Illustra is een crime. Het samensmelten van twee bedrijfsculturen vraagt veel energie en daar zijn we voorlopig wel van genezen. Wel zien we brood in de sponsoring van kleine bedrijfjes die een interessante technologie hebben ontwikkeld, of daarmee bezig zijn."
Het resultaat van de samensmelting met Illustra is een compleet vernieuwde database-engine die nu in bèta-stadium getest wordt. Aan het eind van het jaar zal de Universal server, zoals het produkt gaat heten, op de markt verschijnen. Nu al is een developerkit op de markt waarmee de zogeheten datablades gemaakt kunnen worden die ontwikkelaars in staat stellen gemakkelijk eigen applicaties te bouwen die met alle soorten data in de Universal Server kunnen communiceren.
Network Card
De drukte die Oracle rond de Network Computer (NC) creëert is "alleen bedoeld om te ‘hypen‘ en niet meer dan een ordinaire truc om de aandacht af te leiden", aldus White. De wezenlijke verschillen tussen Oracles database-engine en die van Informix vormen volgens hem het ‘echte probleem’.
"Ellison heeft echter wat betreft één ding van de NC gelijk: we willen allemaal kleine goedkope apparaten om op een netwerk te kunnen. Wij zien meer in een smartcard met ingebouwde processorkracht en opslagmedium. Met onze partners Hewlett-Packard en Gemplus zijn we al heel ver en zullen we een produkt introduceren dat misschien wel Network Card heet. Maar hoe het apparaat ook zal heten en hoe het er uitziet is niet zo van belang. Wat wij willen in deze industrie is meer clients die onze databases raadplegen. We blijven liever een beetje op de achtergrond en focussen ons op onze produkten." HD