CAMBRIDGE, MA – Hoewel het bedrijfsinformatiesysteem Triton – recentelijk omgedoopt tot Baan IV – gebaseerd is op ouderwetse technologie, blijft het met de nodige aanpassingen en uitbreidingen tot de eeuwwisseling een waardig alternatief. Dit stelt analist Bobby Cameron van Forrester Research.
Deze zelfde Cameron haalde zich onlangs de woede van Baan-concurrent Sap op de hals, nadat hij stelde dat het pakket R/3 volgend jaar zijn omzetpiek zou halen, waarna het systeem snel in populariteit zou afnemen. Sap reageerde furieus op deze uitlatingen en gaf te kennen dat het R/3 in de toekomst zal uitrusten met nieuwere technologieën. "Geen revolutie, maar evolutie", predikt Sap.
"Vraag maar eens aan voormalige gebruikers van R/2 hoe eenvoudig de overstap naar R/3 geweest is. Dan weet je wat Sap verstaat onder evolutie", reageert Cameron ironisch in een exclusief gesprek met Computable. "De overstap van R/2 naar R/3 stelt nog niets voor vergeleken bij de overstap naar opvolger R/10."
Het pakket Baan IV houdt het langer vol op de huidige markt dan R/3, zo verwacht de Forrester-analist. "Ze hebben met de order van Boeing meer bekendheid gekregen op de Amerikaanse markt. Bovendien wordt het pakket hier al zo’n zes jaar op de markt gebracht door ASK en IBM."
Oude leest
Toch vindt Cameron de software van Baan op oude leest geschoeid. "Net als R/3 is Triton een hecht geïntegreerd totaalpakket. Ik noem dergelijke leveranciers time-sharing immigranten in een markt waar steeds meer vraag is naar modulair opgebouwde pakketten. Baan signaleert deze tendens en zal erop inspelen, waardoor Triton langer mee zal gaan dan R/3."
Hoewel Sap nu dominant is in deze markt, verwacht Cameron veel van leveranciers die hun applicatie vanaf de grond opnieuw hebben opgebouwd. Daarmee kregen ze de mogelijkheid een volledig modulaire opzet te kiezen, gebaseerd op een gedistribueerd model. Voorbeelden van dergelijke leveranciers zijn SSA, Marcam, Dun & Bradstreet, Peoplesoft, en niet te vergeten, Oracle.
"Oracle is bezig met een stevige opmars. In fiscaal 1996 – af te sluiten aan het einde van juni – zal de onderneming een omzet van zo’n 700 tot 750 miljoen dollar in applicaties geboekt hebben. De piek van Sap komt volgend jaar met een omzet van 1,7 tot 1,9 miljard dollar aan licentie-inkomsten. Maar Oracle ziet de applicatie-omzet met 100 procent groeien, terwijl Sap het komende jaar tevreden moet zijn met 40 tot 60 procent."
Flexibiliteit
Een van de sterkste punten van Baan, Oracle en SSA noemt Cameron de flexibiliteit van de software. "Naarmate de economie snellere veranderingen van de informatietechnologie eist, wordt het begrip flexibiliteit belangrijker. Tegen het einde van deze eeuw zal de mate van flexibiliteit het belangrijkste keuzecriterium zijn voor bedrijfsinformatiesystemen." Op dit moment beslist zo’n 20 procent van de gebruikers al op basis hiervan. "Aan het einde van dit millenium zal dit percentage boven de 50 liggen", zo meent de Forrester-analist.
"Officieel spreekt Baan nog niet over software-componenten die Triton flexibeler maken, maar ik weet uit gesprekken met de onderneming dat de trend gesignaleerd is. Baan is slim genoeg om er de komende drie tot vier jaar aan te werken." Daarmee zal de Nederlandse software-leverancier op tijd zijn wanneer de markt meer eisen op dit punt stelt.
"Baan werkt aan een model op basis van elektronische berichtenuitwisseling, e-commerce, dat veel verder gaat dan edi (electronic document interchange)."
‘Kijk naar SSA’
Cameron raadt Baan aan goed naar de strategie van SSA te kijken. "Als ze dezelfde strategie voeren, dan kan de overgang naar een modulaire opbouw snel verlopen." SSA heeft volgens de analist inmiddels 600 componenten beschikbaar en zal er tegen de eeuwwisseling zo’n 1200 hebben.
Over de kansen van Baan op de wereldmarkt is Cameron onverdeeld positief. "Het bedrijf is in korte tijd geëvalueerd tot een speler van wereldformaat. De grote Engelstalige markt – de VS, Groot-Brittannië, maar ook Australië en Hong Kong – wordt inmiddels goed bediend. Met Duitsland – het thuisland van Sap – en Japan – nog steeds veel maatwerksoftware – gaat het wat moeizamer.
Tussen neus en lippen door meldt Cameron overigens dat Baan besloten heeft de centrale marketing-afdeling, opgezet in Menlo Park (Californië) weer terughaalt naar Nederland. "Veel van het uitvoerende werk blijkt in de VS plaatsvinden, maar het management wilde meer vat krijgen op de strategie", aldus de analist. Als gevolg hiervan is de recentelijk aangestelde vice-president marketing inmiddels alweer opgestapt.
De positieve mening van Forrester wordt onderstreept door een recent bericht in een van de Nederlandse dagbladen. Daarin wordt melding gemaakt van het feit dat de beurswaarde van Baan inmiddels 5,6 miljard gulden bedraagt. Daarmee is de software-producent meer waard dan gerenommeerde bedrijven als KLM (5,5 miljard) en DSM (5 miljard). MU