Verzekeraar Nationale-Nederlanden bespaart op de administratieve kosten en biedt klanten zoals bedrijven en intermediairs tegelijkertijd meer service. Programmatuur ondersteunt hen bij het doorvoeren van mutaties en biedt meer inzicht in polisgegevens. Door deze extra dienst hoeft niet langer alleen op prijs geconcurreerd te worden.
Om dubbel werk in de administratie te voorkomen, heeft Nationale-Nederlanden een PC-pakket (MS-Dos, 286 PC) ontwikkeld waarmee klanten (bedrijven, pensioenfondsen en intermediairs) zelf wijzigingen in werknemergegevens kunnen aanbrengen. Daarbij moet gedacht worden aan salariswijzigingen, in- en uitdiensttreding, huwelijk en echtscheiding. Via datacommunicatie worden de gewijzigde gegevens vervolgens naar de centrale computers van Nationale-Nederlanden verstuurd. Het interne gedeelte van de software draait op een IBM 3090-mainframe. Het systeem is geheel in eigen huis ontwikkeld door een projectteam van dertien leden.
Na een geslaagde pilot is in juni 1994 begonnen met de daadwerkelijke bouw van project ‘Connect 2’. In februari 1995 werd het systeem operationeel. Het pakket werd goed ontvangen bij de klanten.
Waren er in juni 1995 nog 471 aansluitingen waarmee 130.533 polissen gemuteerd kunnen worden, inmiddels is dat aantal opgelopen tot 713 aansluitingen en 194.414 polissen.
Het budget voor het project bedroeg anderhalf miljoen gulden. Het merendeel – 87 procent – werd opgesoupeerd aan interne ontwikkelingskosten. Slechts 7 procent werd gereserveerd voor de systeeminfrastructuur. De rest (6 procent) werd besteed aan het inhuren van IT-personeel. Het is niet gelukt om binnen het budget te blijven omdat er – zoals vaak bij software-projecten – tijdens het ontwikkelen aanvullende wensen rezen. Daardoor is twee maanden langer gewerkt dan aanvankelijk was begroot, hetgeen neerkomt op een overschrijding van twee ton.
Het PC-gedeelte van ‘Connect’ is ontwikkeld met behulp van Borland Pascal 7.0, Turbovision en database bTreefiler. Het draait op PC’s onder MS Dos, de Dos-box van Windows (3.11, NT en Win 95) en OS/2. De minimumconfiguratie is een 286 AT. Voor de communicatie is gebruik gemaakt van het pakket Xcom van Legend.
De efficiency-verbetering is aanzienlijk. "5 Tot 10 procent besparing op de directe personeelskosten is haalbaar", aldus Henri Haarmans, projectleider van ‘Connect’. Nationale-Nederlanden hoopt met ‘Connect’ de concurrentiepositie te verbeteren, waardoor marktgroei het verlies aan werk meer dan compenseert.
‘Eén loket’
De conventionele manier van muteren is tijdrovend. Op het moment dat een wijziging op papier binnenkomt, vinden controle-slagen plaats. Wanneer onduidelijkheden en fouten naar voren komen, moet er getelefoneerd worden. Met de nieuwe software worden fouten al bij de invoer zoveel mogelijk onderschept. De programmatuur helpt bij het invullen. "Een voorbeeld daarvan is een huwelijksmutatie," zegt Henri Haarmans. "Als iemand al samenwoont en de gegevens van de partner staan in ons systeem, dan worden die automatisch gepresenteerd. Bovendien krijgt de ‘één-loketgedachte’ vorm. Een wijziging voor de pensioen- en WAO-gat-verzekering werken we nu in één keer af."
Voor de pensioenfondsen, bedrijven en intermediairs levert het gebruik van ‘Connect’ voordelen op. Zij hebben hierdoor meer inzicht in de polisgegevens, die zijn in te lezen in analyse-pakketten. Dientengevolge kunnen tussenpersonen hun klanten beter van advies dienen.
De ‘return on investment’ van het project, uitgaande van een besparing van minimaal 5 procent op de administratiekosten bij Nationale-Nederlanden, ligt op ongeveer tien jaar. Bij een besparing van 8 procent zal de investering in vijf jaar zijn terugverdiend.