Kleine bedrijven in de Rotterdamse haven hebben wel het geld voor IT-bestedingen, maar niet altijd de moed. Om hen vlot te trekken startte het Rotterdamse Gemeentelijk Havenbedrijf het project ‘Mister’. Achttien havenbedrijven kregen bezoek van IT-adviseurs die – na een scan – aanbevelingen deden met betrekking tot de invoering van een systeem. Het project wordt wegens succes geprolongeerd.
Het bevorderen van de bedrijvigheid in de haven. Dat is de simpel klinkende, maar tegelijkertijd lastig uitvoerbare taak van het Rotterdamse Gemeentelijk Havenbedrijf. Met twaalfhonderd medewerkers en een omzet van 700 miljoen gulden heeft het bedrijf de middelen. Het jaarlijkse IT-budget van 10 miljoen gulden mag er ook zijn. Op IT-gebied zijn het vooral grote Rotterdamse bedrijven als ECT die de toon zetten. De laatste tijd echter, probeert het Gemeentelijk Havenbedrijf via allerlei IT-projecten ook het midden- en kleinbedrijf in de haven bij de les te houden. "Het mkb is wel overal speerpunt", zegt Peter Koudstaal van het Havenbedrijf, "maar concreet gebeurt er weinig." Daarom wordt de zaak "op zijn Rotterdams" aangepakt. In plaats van allerlei ingewikkelde rapporten te schrijven, brengt men kleinere bedrijven de IT-kennis bij die ze niet bezitten. "Om de toegankelijkheid te verhogen, maken we de prijs zo laag mogelijk", aldus Koudstaal.
Stappenplan
Zo ontstond het project ‘Mister’. Een bedrijf krijgt tien tot twaalf dagen lang een topadviseur over de vloer die een ‘quick scan’ maakt van het bedrijf en van zijn IT-behoeften. Vervolgens wordt een stappenplan opgesteld. Daarin worden een aantal vragen beantwoord. Waar wil het onderhavige bedrijf op IT-gebied de komende twee jaar naartoe? Welke IT-toepassing is als eerste van belang? Koudstaal: "Voor een transportbedrijf kan het interessant zijn om allereerst iets te doen met routeplanning, vervolgens met tracking– en tracing, daarna met edi om ten slotte alles te integreren."
Van de door ‘Mister’ uitgezonden adviseur wordt gevraagd om op basis van de prijs/kwaliteit-verhouding een systeem te adviseren. De laatste stap is ondersteuning in de applicatie. Voor het hele pakket draagt het bedrijf 5000 gulden bij, een kleine drempel die ingebouwd is om alleen serieuze gegadigden te trekken. In het pilot-project dat in april vorig jaar een aanvang nam en in februari 1996 werd afgerond, deden achttien havenbedrijven mee. De topadviseurs kwamen met een reeks aanbevelingen voor ondermeer mobiele-communicatiesystemen, streepjescode-, Internet- en edi-toepassingen. Het totale project heeft 525 duizend gulden gekost, waarbij 80 procent van het geld werd besteed aan de IT-adviseurs. Zo’n topadviseur – van de bureaus Van der Geer & van Hasenbroek, PCA Resultaat Management of Joanknecht en Vieveen BV – kwam het Havenbedrijf op maximaal 2100 gulden per dag te staan.
Volgens Koudstaal is ‘return on investment’ meer dan goed.
De IT-investeringen bij de deelnemende bedrijven bedroegen gemiddeld 50 duizend gulden per jaar; inmiddels zijn die bedragen verviervoudigd. Die kleine bedrijven hebben het geld dus wel, alleen hebben ze een enorme angst voor IT-bestedingen. Er bestaat een grote behoefte aan betaalbaar, hoogwaardig, onafhankelijk advies," vertelt Koudstaal.
Na het succes van de pilot komt er dit jaar nog een vervolg. "We hebben plaats voor zestig bedrijven. De pilot hebben we als havenbedrijf zelf gefinancierd om aan te tonen dat deze aanpak werkt. Nu doen onder andere ook de Europese Gemeenschap, de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant en een aantal Kamers van Koophandel mee."