KOPENHAGEN – De helft van de datapakhuizen draait uit op een mislukking. Dit is vooral te wijten aan de machtsstrijd over het ‘eigendom’, dat wordt betwist tussen de zakelijke gebruikers en de automatiseerders.
Ondanks de vele mislukkingen zijn diverse onderzoeksbureaus van mening dat pakhuizen een florissante toekomst hebben. Zo voorspelt de Gartner Group een vervijfvoudiging van deze markt naar een omvang van 5,5 miljard dollar over drie jaar. Dit werd bekend op een seminar over data warehousing dat NCR onlangs organiseerde.
Volgens Harry Zimmer, adviseur bij NCR, mislukken dergelijke projecten vaak omdat het niet duidelijk is wie de baas is over het datapakhuis. "In de praktijk gaat het bij een datapakhuis vaak om een onderneming met een mainframe-omgeving onder MVS. Het opzetten van een datapakhuis is veelal het eerste project in een onderneming met een open (Unix) systeem. Omdat er twijfel bestaat over het nut van een datapakhuis mondt de strijd over het beheer ervan vaak uit in een machtsstrijd. Het gevolg is een mislukt project."
Marktleider
De afgelopen jaren heeft NCR zich ontwikkeld tot marktleider op het gebied van data warehousing. Het bedrijf installeerde zo’n vierhonderd datapakhuizen, vooral bij grote banken (Barclays, ABN Amro), supermarkten, reisorganisaties (Arke), industriële bedrijven (Boeing) en telecommunicatiebedrijven.
NCR maakte een paar jaar deel uit van AT&T. In die periode was het ver dacht stil rond het bedrijf. Maar nu bekend is dat NCR per 1 januari 1997 weer op eigen benen staat, heeft zich een nieuwe elan meester gemaakt over het bedrijf.
Tot nu toe vergt het bouwen van een datapakhuis een investering die meestal in de miljoenen loopt. Vooral grote banken en ketens van supermarkten werken ermee. Het grootste voordeel van zo’n pakhuis is dat het een beter inzicht biedt in het koopgedrag van de klanten. Door gegevens over het aankoop- en beslissingsgedrag te analyseren, kan een bank bijvoorbeeld een campagne lanceren voor reisverzekeringen in de periode voor de wintersport.
Instapplan
NCR komt met een instapplan voor bedrijven die met een relatief geringe investering een gegevenspakhuis willen bouwen. Het programma voorziet in het bouwen van een pakhuis voor een investering van ongeveer 60.000 gulden. NCR garandeert implementatie binnen negentig dagen.
Dit werd op het seminar bekend gemaakt door Ed Heukels, president NCR voor de Noordeuropese regio. Een sleutelrol in de aanpak van het bedrijf wordt gespeeld door de relationele database van Teradata, een bedrijf dat vier jaar geleden werd overgenomen. Dankzij het optimaliseren van parallelle opvraagtechnieken is deze database in staat ingewikkelde vragen aan de database snel te verwerken. Dit is van wezenlijk belang voor het succes van een datapakhuis, want veelal gaat het om grote bestanden, die in de terabytes kunnen lopen.
"De technieken die we ons eigen hebben gemaakt, zijn echter ook van waarde voor middelgrote en kleine bedrijven", zegt Heukels. Daarom heeft NCR een programma gebouwd waarbij deze technieken ter beschikking kunnen komen van kleinere bedrijven.
Het instapprogramma voor het bouwen van het pakhuis bestaat uit drie elementen. In de eerste plaats biedt NCR de methoden en technieken aan die zich in de praktijk hebben bewezen bij het bouwen van datapakhuizen. Verder kan de gebruiker kiezen uit diverse opties van de Worldmark-servers. In de derde plaats omvat het instapprogramma een groot aantal software-produkten (waaronder de Teradata-database) die zich goed lenen voor het samenwerken met het datapakhuis.
Makro
Bij de Engelse vestiging van de Makro is nu ruim een jaar een data warehouse in gebruik. "In die periode is de investering al ruim terugverdiend", zegt Vivienne Cramer, directeur marketing van die Makro-vestiging.
"Het grote probleem bij ons was dat we wel winst maakten, maar dat niet duidelijk was waar die winst vandaan kwam. Zo stuurden we tot voor kort een folder naar al onze drie miljoen klanten. Dankzij het data warehouse hebben we de oplage kunnen terugbrengen naar een miljoen", stelt Cramer.
Een sleutelrol in de nieuwe manier van het bewerken van de markt speelt de Teradata-database. Cramer praat dan ook nauwelijks over het nut van data warehousing, maar heeft het consequent over de Teradata-database.
"Wij hebben 50.000 produkten en een klantenbestand van drie miljoen bedrijven", stelt Cramer. "Een database die dergelijke grote bestanden via bepaalde criteria doorzoekt, moet extreem snel zijn. Dat kan alleen met parallelle technieken."
Toch zijn er ook grenzen aan de complexiteit van de vragen, beaamt Cramer. "Op vragen van het management heb ik vaak moeten beantwoorden dat ze niet verwerkt kunnen worden, omdat het afhandelen te lang zou duren. Om me tegen kritiek te verweren, moest ik vaak roepen: ‘Don’t shoot the messenger‘."
Vragen en selecties van de database hebben tot opvallende bezuinigingen en hoger rendement geleid. Niet alleen kon de oplage van het krantje tot een derde worden verminderd, ook de response van mailings nam fors toe. "Voorheen hadden onze mailings een gemiddelde response van 25,3 procent, een percentage dat is opgelopen tot 29,3 procent. Dankzij deze bezuinigingen hebben we de investering binnen een jaar terugverdiend," besluit Cramer. WA