DRIEBERGEN – Een derde van de grotere Nederlandse bedrijven overweegt ernstig in de nabije toekomst de huurlijnen die ondermeer worden gebruikt voor datacommunicatie, van een andere aanbieder te betrekken. Het hoge percentage geeft de onvrede weer over het beleid van PTT Telecom.
Dit blijkt uit een enquête die de Nederlandse vereniging van Bedrijfstelecommunicatie Grootgebruikers (BTG) heeft gehouden onder haar leden. Vooral over de prijs van de huurlijnen is men niet tevreden. Liefst 86 procent van de respondenten vindt de prijs te hoog. Men wenst lagere tarieven voor internationale lijnen, analoge huurlijnen en lijnen met grote bandbreedte.
Ook komen er nog wel eens storingen voor. 40 Procent is hier niet tevreden over. Opgemerkt wordt dat de terugkoppeling naar de klant en de coördinatie bij de realisatie van nieuwe lijnen beter moet. "Vaak staat er onaangekondigd een technicus op de stoep", was een veel gehoorde opmerking.
Overigens heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat PTT Telecom bevolen de tarieven van huurlijnen eerder in één klap te verlagen dan ze van plan is. De PTT wil zich tegen deze richtlijn verzetten. Maar minister Jorritsma herhaalde vorige woensdag dat het haar menens is. "We moeten voorkomen dat de prijsstelling van transmissie-capaciteit de ontwikkeling van diensten belemmert."
Ontevredenheid Isdn
Uit de BTG-enquête blijkt verder dat er ook bij Isdn nog heel wat te verbeteren valt. Ongeveer 69 procent van de respondenten is ontevreden over de prijsstelling. Ook zijn deze aansluitingen niet altijd storingvrij. 30 Procent vindt dit aspect nog niet goed genoeg. Ook het feit dat bij het overgaan naar Isdn de telefoonnummers veranderen, wordt gezien als een groot probleem.
De markt voor mobiele telefonie kan in de toekomst nog behoorlijke verschuivingen te zien geven. 36 Procent van de respondenten overweegt serieus in de nabije toekomst van aanbieder te veranderen. Liefst 55 procent vindt de dienstverlening van PTT Telecom matig of zelfs minder dan dat.
Erg veel kritiek is er op de kwaliteit van de facturering. Liefst 88 procent vindt dat PTT Telecom dit matig, onvoldoende of zelfs uitgesproken slecht doet. Overigens heeft de PTT verbeteringen toegezegd. De gegevens over de infrastructuur zullen desgewenst meer in details worden vermeld. Daarnaast komt er een vermelding van netlijnen, waarop geen gesprekskosten zijn gemaakt. Ten slotte wordt gewerkt aan elektronische beschikbaarheid van detailgegevens.
BTG-leden hebben huiscentrales van verschillende fabrikanten in gebruik. 84 Procent van de respondenten is daarover tevreden. Het hoogst scoren de fabrikanten Philips en Northern Telecom. Al hun klanten geven de waardering ‘goed’. Dit doel is nog niet helemaal bereikt door Ericsson en Siemens. Corr.